Чуб, В. (V. Chub) (2015) Постать Антуана Володіна в дискурсі французького постмодернізму: «рупор постекзотизму». Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.52). pp. 289-292.
PDF
- Published Version
Download (287kB) |
Анотація
Досліджується феномен сучасного французького письменника Антуана Володіна. Констатується своєрідність
художнього методу, що перебуває на межі естетичних систем та втілює ключові тенденції сучасної французької
літератури. Виявляється проблема позиціонування автора в контексті постмодерністського дискурсу. Аналізується авторський неологізм «постекзотизм» як літературний задум, що є реалізацією філософських, жанрових та поетологічних концепцій письменника. Аналіз виявлених типологічних рис романів Антуана Володіна дозволяє віднести прозу письменника до однієї із новітніх трансформацій постмодернізму (максималізму).
(This article deals with the phenomenon of Antoine Volodine, one of the most provocative and arguable writers in
contemporary French literature. His novels are plentiful of the surrealism elements and appear on the merge of science
fiction, dystopia, political and historical fiction. His innovative style of writing and original philosophical position attract huge attention of French, Canadian and Belgian critics; however it is almost ignored in Ukrainian literature research. In his novels Antoine Volodine creates a hyperrealist fictional universe abundant in fantastical elements, black humor, references to real wars and disasters of the 20th century. After analyzing the author`s philosophical, aesthetic and genre paradigm, Antoine
Volodine`s key neologism «post-exotism» is examined. It is defined as a literature project realized by a community of authors (all being heteronyms of the same writer) with Antoine Volodine playing the role of their ‘mouthpiece’. Therefore the problemof the author`s positioning within the scope of French postmodern discourse is revealed. The analyses of writer`s methods (i.e. discursive multilevel crossing, hybrid narrative forms, hyperbolic style, phantasmagoric chronotope, myth-making trend,
intertextuality and metatextuality, polyphony, heteronyms, so on) identifies that Antoine Vlodine`s poetics is on the merge of two main modern literature trends – modernism and postmodernism. An attempt is taken to prove that such methods are typical for the modern literature paradigm and correspond to the fundamental intention of postmodern literature – searching new poetic forms and writing methods on the ground of previous literature experience. Finally, we might conclude that Antoine Volodine`s novels may be referred to the discourse of postmodernism (maximalist fiction).)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Антуан Володін, постекзотизм, французький постмодернізм, максималізм (Antoine Volodin, postexotism, french postmodernism, maximalism) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 19 Кві 2016 09:28 |
Остання зміна: | 19 Кві 2016 09:28 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4532 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |