Agibalova, Т. М. (2015) Discussion-based approach in foreign linguomentality acquisition: performing a variety of essential sociocultural acts through purposeful communication. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. (Вип.51). pp. 3-5.
PDF
- Published Version
Download (308kB) |
Анотація
У статті досліджується специфіка лінгвалізації культурної картини світу через упровадження дискусійного
методу в процес оволодіння іноземною мовою. Це передбачає систематичне залучення компонентів полемічного
мовного дискурсу різноманітної смислової природи і відповідну постановку навчальних цілей, що дозволяє об’єктивно оцінити успішність розвитку мовної особистості студента на кожному з етапів формування мовних навичок.
Ключове значення і специфіку об’єктивованої цільовими вербальними актами моделі сприйняття й продукування
мовного контенту досліджено в площині таксономічної теорії Блума. Простежено специфіку конкретизації дискусійної стратегії в процесі оволодіння комунікативною компетенцією, що проілюстровано мовним матеріалом різноманітної соціокультурної природи.
(The article is devoted to the peculiarities of lingualization a cultural picture of the world through discussion-based techniques in foreign language acquisition. It implicates the systematic use of discussions to accomplish specified objectives.
The paper emphasizes the importance of education aims assignment in order to estimate students’ performance at every degree level of conversational strategy. This approach is effective across a range of situations and for low-achieving as well as high-achieving students for its mutual mode when the recipient becomes a producer of a new more complicated picture of the world, accordingly represents the new language reality.
The need for further reflection on this topic derives from two facts: through discussion, teachers can increase students’ positive productive response to suggested issues in the process of foreign language learning and help them to develop their language personality and communicative skills; all participants can benefit from a classroom polemics because they learn to
analyze different types of information from various perspectives.
The significance and specificity of every stage of perceiving and productive performance through targeted verbal acts are clarified on the basis of Bloom’s taxonomy which involves knowledge level, comprehension level, application level, analysis level, synthesis level, evaluation level of communicative competence. According to the concept of six-item discussional discourse, represented in categories of «opening», «turn-taking», «interrupting», «topic-shift», «adjacency pairs», «closing» and classified by the educational objectives they are intended to serve, the present paper provides samples of phrase sets to
achieve a wide variety of communicative and linguosocial purposes.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Лінгвалізація, культурна картина світу, дискусійний метод, мовна особистість, комунікативна компетенція, таксономія, вербальний акт (Lingualization, cultural picture of the world, discussion-based approach, language personality, communicative competence, taxonomy, verbal act) |
Теми: | За напрямами > Освіта |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 20 Кві 2016 12:51 |
Остання зміна: | 20 Кві 2016 12:51 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4538 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |