Ткачук-Мірошниченко, О. (O. Tkachuk-Miroshnychenko) (2015) Мотиваційний компонент англомовних командонімів (на прикладі назв команд НХЛ, НФЛ, НБА, НБЛ та АБЛ). Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.51). pp. 333-335.
PDF
- Published Version
Download (304kB) |
Анотація
Стаття присвячена дослідженню ономастичного простору сучасної англійської мови на прикладі американських командонімів. Аналізуються принципи номінації американських командонімів, визначається мотиваційна складова та способи її вербалізації. Встановлено, що американські командоніми є відтопонімними з обов’язковим географічним ідентифікатором, відапелятивними та відантропонімними. Мотиваційна класифікація представлена
командонімами-символами, командонімами-локативами, командонімами-меморіалами у взаємодії.
(The article is devoted to the study of the English sports team names as examples of the modern English proper name space.
The principles of nomination of American sports team names are analyzed. The motivation factor and means of its verbalization are discussed. It can be concluded that American sports team names use a formula which always consists of a toponym verbalized by a city or state name, which makes this proper name group toponym derived. Further analysis has shown that the nomination of the second element of the formula is represented by different groups of general words, such as animal names, names of human figures, mythical figures, «weather» words, weapon names, clothes names, and anthroponyms, historic or sports icons bearing significance to sports fans or American society. Motives behind the formulas are, first of all, locative with
fixed geographical identifiers. Strong associations and symbolic meanings pertaining to strength, speed, skill, and healthy aggression behind animal names, «weather names», names of weapons; and conveying patriotism, courage, dignity, esteem, honor, and pride by means of human figure names make associative and symbolic motives second. Anthroponyms as historic icons and names of professions pay tribute to these personalities and representatives of certain professions for their contribution into sports team making memorial motive third. The analysis has proved that all American sports team names present a combination of motives, namely, locative-symbolic and locative-memorial-symbolic, which makes them non-neutral. As nonneutral
formulas they exercise connotative effect, and define group identity positively with the words of negative connotation.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Oнім, командонім, конотативний ефект, символ, асоціація, номінація, мотивація, топонім, зоолексема, антропонім (Proper name, sports team name, connotative effect, symbol, association, nomination, motivation, toponym, animal name, anthroponym) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 07 Чер 2016 09:17 |
Остання зміна: | 07 Чер 2016 09:17 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4706 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |