Когнітивно-дискурсивні аспекти навчально-педагогічної комунікації у процесі підготовки фахівців-філологів

Шульжук, Н. В. (N. Shulzhuk) (2015) Когнітивно-дискурсивні аспекти навчально-педагогічної комунікації у процесі підготовки фахівців-філологів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 225-228.

[thumbnail of 51.pdf] PDF - Published Version
Download (259kB)

Анотація

У статті здійснено спробу методичної інтерпретації когнітивно-дискурсивних аспектів навчавльно-педагогічної комунікації у процесі підготовки майбутніх викладачів дисциплін лінгвістичного циклу у ВНЗ. Відзначено, що ефективність комунікативної взаємодії у процесі підготовки студентів-філологів зумовлена компетентністю учасників комунікації, яка передбачає вміння створювати
адекватні професійним ситуаціям дискурсивні моделі.
(This article covers the methodical interpretation of the cognitive and discursive aspects of the educational
and pedagogical communication in the process of the future lecturers’ of the linguistic disciplines at
the universities preparation. It is noted, that in the process of students-philologists’ preparation the communicative interaction effectiveness is caused by the communication participants’ competence, which requires
the skills to create the adequate to professional situations discursive models, to build communicational
strategies, to forecast the speech interaction consequences. This article identifies the basic tendencies of content’s optimization of the language and speech preparation of the future philologists (linguistic, sociocultural, psychological and pedagogical), which will direct the lecturers-philologists during the assortment of productive methods and ways of language teaching in the conditions of the competency education.
An analysis of cognitive-discursive factors of educational communication is not only a theoretic, but also a practical problem, whereas an effectiveness of communicative interaction is conditioned by the competency of communication`s participants heavily during the process of preparation of upcoming philologists;
this effectiveness envisions skills to create adequate discursive models for professional situations, build
strategies of communication, forecast the consequences of speech interaction.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Когнітивно-дискурсивний аспект, мовна особистість, навчально-педагогічна комунікація, дискурс, дискурсивна компетенція (Сognitive and discursive aspect, language person, educational and pedagogical communication, discourse, discursive competency)
Теми: За напрямами > Освіта > Педагогіка
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 24 Бер 2017 13:06
Остання зміна: 24 Бер 2017 13:06
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5573

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент