Ганаба, С. (S. Hanaba) (2017) Методологічні стратегії критичної педагогіки в модернізації сучасної освіти (Methodological strategy of critical pedagogy in the modernization of modern education). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.20). pp. 90-95. ISSN 2312-7112
PDF
- Published Version
Download (276kB) |
Abstract
Необхідність пошуку нових методологічних підходів та концептуальних ідей розвитку освіти зумовлена особливостями соціокультурного розвитку сучасності. У статті розглянуто евристичний потенціал і методологічні стратегії критичної педагогіки. Її вихідною позицією є визнання того, що навчальний процес неє нейтральним. Освіта є завжди ідеологічно навантаженою й культивує домінуючі в суспільстві відносини й практики. Критична педагогіка передбачає залучення до навчальної діяльності життєвого досвіду й відображення в ній культури індивідуума, «розвиток його голосу» через критичний погляд на світ і суспільство, що відбувається в діалозі з Іншими. Освіту розглядають як практику свободи, як джерело соціальної трансформації та емансипації. Процес трансформування передбачає зміну тих, хто навчається. Щоб бути – людині необхідно зазнавати постійних змін та руху до нової своєї сутності. У процесі навчання вона перебуває у процесі постійного становлення та самозміни. Людина постає як відкрита до змін, як така, яка здатна зробити вибір та нести відповідальність про нього, використовує свободу.
(The need to find new methodological approaches and conceptual ideas of education is due to the peculiarities of our socio-cultural development. In the article the methodological and heuristic potential strategies critical pedagogy. Critical pedagogy is an interdisciplinary direction. It develops due to «critical» research in the field of philosophy, psychology, pedagogy, cultural studies, political science, sociology and so on. Critical pedagogy uses critical philosophical theory for analysis and design of educational activities. Its starting point is the recognition that the educational process is not neutral.
Education is always ideologically loaded and cultivates relations prevailing in society and practice. Appeal to study the project «critical pedagogy» makes the development of a new vision of man as open and complex. Such a person identifies critical ability to recognize their own limitations and overcome them conscious. Critical pedagogy involves bringing to life experience of learning activities and displays it in the culture of the individual, «the development of his voice» through a critical view of the world and society that is in dialogue with others. Education is seen as the practice of freedom as a source of social transformation and emancipation. The process involves changing the transformation of students. To be – a person must undergo constant change and movement to new essence. During her studies, she is in the process of becoming a permanent and self changes. The starting point is unique movement transformative nature of man, his dreams, beliefs, ideas, thoughts and so on. In this process appears as a man open to change, as such, is able to make choices and take responsibility for it, using freedom.)
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Критична педагогіка, освіта, соціальна трансформація, людина, методологічні стратегії (Сritical pedagogy, education, social transformation, the man methodological strategy) |
Subjects: | by fields of science > Education |
Divisions: | UNSPECIFIED |
Depositing User: | Тетяна Костюк |
Date Deposited: | 26 Sep 2017 14:12 |
Last Modified: | 26 Sep 2017 14:12 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/6089 |
Actions (login required)
View Item |