Вплив стереотипів на сприймання облікової інформації реципієнтом (The influence of stereotypes on the perception of accounting information by a recipient)

Височан, О. (O. Vysochan) (2018) Вплив стереотипів на сприймання облікової інформації реципієнтом (The influence of stereotypes on the perception of accounting information by a recipient). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка»: науковий журнал (№8(36)). pp. 90-94. ISSN 2311-5149

[thumbnail of 17.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (378kB) | Preview

Abstract

У статті досліджено стереотипи як соціальний феномен і фактор впливу на сприймання облікової інформації
реципієнтами. Обґрунтовано амбівалентність, як основну ознаку стереотипів, притаманних окремим особам і
соціально-професійним групам. Запропоновано номенклатуру типологічних характеристик стереотипів щодо облікової
інформації. Встановлено компонентний взаємозв’язок у структурі індивідуального стереотипу, сформованого
щодо облікової інформації. Доведено існування взаємозв’язку між рівнем стереотипності щодо облікової
інформації та коефіцієнтом її сприймання реципієнтом. Розроблено комплекс основних заходів, спрямованих на
зменшення негативного впливу стереотипів на сприйняття облікової інформації.
(The article examines stereotypes as a social phenomenon and a factor infl uencing the perception of accounting information by recipients. The ambivalence as the main feature of stereotypes inherent in individuals and socio-professional groups is substantiated. The nomenclature of typological characteristics of stereotypes concerning the accounting information is offered. The component interconnection is established in the structure of the individual stereotype formed in relation to
the accounting information. The existence of the relationship between the level of stereotyping with respect to accounting information and the coeffi cient of its perception by the recipient has been proved. A set of basic measures aimed at reducing the negative infl uence of stereotypes on the perception of accounting information has been developed.)

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Стереотип, облікова інформація, сприймання інформації, бухгалтер (Stereotype, accounting information, perception of information, accountant)
Subjects: by fields of science > Management of enterprises. Management
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 24 Jul 2018 12:22
Last Modified: 24 Jul 2018 12:22
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7105

Actions (login required)

View Item View Item