Концептосистема першостихії «вітер» у збірці «сяйва» Альбера Мокеля (Literary conceptualization of concept of wind in A. Mockel’s lyrics)

Чистяк, Дмитро (Dmytro Chystiak) and Курганська, Анастасія (Anastasiia Kurhanska) (2018) Концептосистема першостихії «вітер» у збірці «сяйва» Альбера Мокеля (Literary conceptualization of concept of wind in A. Mockel’s lyrics). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія» (4(72)). pp. 54-56. ISSN 2519-2558

[thumbnail of 15.pdf] PDF - Published Version
Download (467kB)

Анотація

У статті досліджується вербалізація архетипів природних стихій як джерел концептуальних смислів на прикладі лірики бельгійського поета-символіста та теоретика мистецтва А. Мокеля. У ІІ половині XX століття відбувається формування когнітивної лінгвістики як науки (С. А. Жаботинська, О. М. Кагановська, А. П. Бабушкін, О. С. Кубрякова, О. П. Воробйова), де художній текст постає джерелом закодованих смислів. Вербалізована інформація організовується у вигляді текстових концептів,
або художніх концептів у зв’язку зі зростанням текстової естетичної та образної функцій. Важливим структурним елементом семіотичної тканини тексту є архетип як інваріантна основа образу та когнітивна категорія архаїчного мислення. Архетип ВІТЕР у збірці «Сяйва» А. Мокеля постає ключовим елементом оновлення природи. Семантика образів, що їх продукує архетип «вітер» пов’язана з ідеологічними концепціями А. Мокеля (концепти РУХ і ЗВУК). Автор втілює дві концептуальні схеми: ВІТЕРСПІВЕЦЬ та ВІТЕР МОВЧАЗНИЙ та пов’язує фонічний пейзаж збірки з архетипом ВІТЕР.
(This article is devoted to the critical study of the poetics of elements of nature in the collection «Clartés» of Belgian poet and symbolist aesthetician Albert Mockel. It is noted that the study of the Symbolist poets’ lyrics is in the mainstream of cognitive linguistics because
of their appeal to the cognitive processes of a person by the use of symbol and suggestion. In the second half of XX century there is a formation of cognitive linguistics as a science (S. A. Zhabotynska, O. M. Kahanovska, A. P. Babushkin, A. Vezhbytska, O. S. Kubriakova,
O. P. Vorobiova). It is determined that the literary concept is represented by special emotional and figurative units and the notion of «image» is determined as a source of conceptual meanings (O. M. Kaganovska, V. H. Nikonova, L. I. Bieliekhova). An important structural
element of the image is the archetype as an invariant component of the image. Archetypes differ in their ambivalence and may actualize two invariant concepts (LIFE and DEATH). The collection of poems «Clartés» by A.Mockel has a mythopoetic substratum and presents an idea of the cyclic rhythm of Nature from WINTER-DEATH to SPRING-LIFE on the conceptual level in which archetypal images «water», «fire», «wind», «earth» actualize different poetic images. Thus, the archetype of WIND deserves particular attention. The archetype of WIND is
the key element of the renewal of nature. The semantics of the images produced by the archetype «wind» is associated with the ideological conceptions of A. Mockel (concepts of MOVEMENT and SOUND). Author presents two conceptual schemes: SINGING WIND and SILENT
WIND and connects the phonic landscape of the collection with the archetype of WIND).

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: когнітивна лінгвістика, концепт, концептосфера, образ, архетип, першостихії, бельгійський символізм (cognitive linguistics, concept, conceptual sphere, image, archetype, Belgian symbolism)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 25 Лип 2019 07:17
Остання зміна: 25 Лип 2019 07:17
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7764

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент