Кічурчак, Маріанна (Marianna Kychurchak) (2019) Оцінка диференціації освітніх суспільних благ в умовах формування соціального капіталу і сталого розвитку економіки України (Estimation of educational public goods differentiation due to social capital formation and sustainable development of Ukraines economy). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал (12(40)). pp. 75-79. ISSN 2311-5149
PDF
- Published Version
Download (558kB) |
Abstract
Запропоновано науково-методичні підходи до оцінювання просторової диференціації надання освітніх суспільних благ через визначення показників регіональної варіації середньої кількості осіб на один навчальний заклад, інтегрального коефіцієнта неоднорідності охоплення контингенту таких закладів, його субкоефіцієнтів. Сформовано рекомендації з поліпшення продукування цих благ в економіці України для нагромадження соціального капіталу та реалізації засад сталості.
(The important component for the implementation of sustainable development and social capital forming is provision of educational public goods. The purpose for this is the estimation of spatial differentiation in provision of educational public goods in Ukraine due to the necessity of social capital increment and realization of sustainable development principles. The
main tasks are: to determine the peculiarities of educational public goods provision at the regional level on the basis of spatial variation analysis of average individuals number per educational institution; to evaluate such goods production asymmetry
by way of calculating the integral coefficient of heterogeneity scope contingent of different educational institutions in Ukraine and Poland. The authors used such scientific methods as analysis and synthesis, comparison, economic-statistical modelling.
The author has found out that demographic situation and urbanization, a hybrid war with the Russian Federation,
the state of the educational services market are the main reasons for the mixed dynamics in terms of average number of individuals per educational institution in Ukraine. The scientific-methodological approaches to the evaluation of spatial differentiation in educational public goods provisioning are defined basing on the estimation of regional variation indexes
of average individuals number per educational institution, integral coefficient of heterogeneity scope contingent of different educational institutions and its subindexes for Ukraine and Poland. It is grounded that the weakening of differentiation in the educational public goods provisioning in Ukraine implies the increasing of the educational reform realization measures
effectiveness, monitoring of changes in the educational services market taking into account the demographic processes, state of the national economy and decentralization of the management in education sphere. )
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | суспільні блага, сфера освіти, соціальний капітал, сталий розвиток, просторова диференціація (public goods, educational sphere, social capital, sustainable development, spatial differentiation) |
Subjects: | by fields of science > Economics |
Divisions: | UNSPECIFIED |
Depositing User: | Галина Цеп'юк |
Date Deposited: | 10 Sep 2019 12:53 |
Last Modified: | 10 Sep 2019 12:53 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7848 |
Actions (login required)
View Item |