Гнатишин, Л. (L. Hnatyshyn) (2019) Діагностика доданої вартості продукції фермерських господарств (Diagnostics of the added value of products of farming enterprises). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал (14(42)). pp. 33-37. ISSN 2311-5149
PDF
- Published Version
Download (1MB) |
Abstract
Для визначення резервів посилення конкурентних переваг фермерських господарств запропоновано використовувати аналітичний інструмент «ланцюг цінностей». Він дає змогу інтерпретувати виробничий потенціал як
основу ланцюга цінностей, який створює додану вартість. Застосовуючи цей інструмент, встановлено, що для
структурних показників доданої вартості фермерських господарств властиві перекоси, які через недосконалу галузеву структуру у великих фермерських господарствах проявляються в нівелюванні соціально важливого елемента – оплати праці – та превалюванні комерційної складової – прибутку. Засобом збільшення доданої вартості
та способом покращення конкурентної переваги сімейних фермерських господарств України є процес валоризації
продукції на засадах інноваційної діяльності.
(Farming enterprises are interested to study the issue of added value for possible higher benefits of their products sales, and thus, more earnings. The research sets the aim to define theoretical fundamentals and outline the methods to make diagnostics of the added value of products, produced by farming enterprises. To determine reserves for improvement of
competitive advantages of farming enterprises the paper proposes to use an analytical instrument, called a “value chain”.
The instrument helps to interpret production potential as a basis for the chain of values, which creates the added value.
While applying the instrument, the research reveals that the structural indicators of the added value of farming enterprises demonstrate distortions, which are manifested in neutralization of a socially important element, i.e. labor payment, and in prevailing of a commercial constituent, i.e. profit. It is forced by inappropriate branch structure of large agricultural enterprises. Consequently, efficiency of the added value according to its reproductive capacity is higher at large farming enterprises, and according to the social focus – at family farms. It means that large farming enterprises have better reproductive capabilities and higher competitive advantages. At family farming enterprises of Ukraine, the added value can be increased
and competitive advantage can be improved by means of valorization of their products basing on innovative activity. Such approach secures production focus on narrow markets and on specific needs of some individuals. It also creates preconditions for modernization, economic growth and improvement of competitive capacity of farming enterprises.)
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | фермерські господарства, додана вартість, діагностика, конкурентна перевага, ланцюг цінностей (farm, added value, diagnostics, competitive advantage, value chain) |
Subjects: | by fields of science > Ecology |
Divisions: | UNSPECIFIED |
Depositing User: | Галина Цеп'юк |
Date Deposited: | 11 Dec 2019 10:31 |
Last Modified: | 11 Dec 2019 10:31 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7946 |
Actions (login required)
View Item |