Pеалізація концепції смарт-туризму: світовий досвід та вітчизняна практика (Realization of the smart tourism concept: world experience and domestic practice)

Ящишина, І. (I. Yashchуshуna) (2019) Pеалізація концепції смарт-туризму: світовий досвід та вітчизняна практика (Realization of the smart tourism concept: world experience and domestic practice). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал (14(42)). pp. 54-59. ISSN 2311-5149

[thumbnail of 11.pdf] PDF - Published Version
Download (490kB)

Abstract

Визначено суть концепції смарт-туризму, розмежовано електронний та смарт-туризм. Виявлено особливості
застосування базових технологій (великі бази даних та їх аналіз, робототехніка, моделюванння, інтернет речей,
кібербезпека, адитивні технології, розширена реальність, адаитивне виробництво) під час реалізації концепції
смарт-туризму. Узагальнено практичний досвід реалізації розумних технологій, що стали складниками смарттуризму у великих містах світу. Проаналізовано елементи впровадження концепції смарт-туризму в Україні.
(In 2017, the digital revolution has entered a crucial phase – every second inhabitant of the Earth is connected to the Internet. Therefore, smart technologies are emerging and are getting more and more widespread, particularly in the tourism industry. The article is aimed to define the essence of the smart tourism concept and summarize both the foreign and domestic experience of its implementation. the methods of analysis of theoretical and applied researches, synthesis of their results, comparison, abstraction are used for this purpose. The practical experience of the smart tourism introduction is summarized through the systematization of web pages materials of cities seeking to form smart cities.
It is determined that since 2015 we can talk about the concept of smart tourism, a complex multifaceted phenomenon, that is developing in the era of information economy and includes a number of components based on the use of smart technologies to improve the demand for tourists. The results of the analysis of literature sources show that the concept of smart tourism is developing in two directions: 1) smart tourism is recognized as an element and consequence of the smart cities development; 2) smart destinations are identified with smart tourism.
Features of basic technologies application (large databases and their analysis, robotics, modeling, Internet of things, cybersecurity, additive technologies, augmented reality, adiative production) in realization of the concept of smart tourism are revealed. The practical experience of implementing smart technologies that have become a component of smart tourism in major cities of the world (Barcelona, Amsterdam, Seoul, London, Chicago, Oslo, Beijing, Seattle) is generalized. The elements of the smart tourism concept implementation in Ukraine are analyzed. It is revealed that the most common components of smart tourism for Ukraine are electronic guides and QR codes, but it is too early to speak about the existence of a holistic concept of smart tourism.)

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: смарт-туризм, концепція, смарт-інновації (smart tourism, concept, smart innovation)
Subjects: by fields of science > Economics
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 21 Dec 2019 11:14
Last Modified: 21 Dec 2019 11:14
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7949

Actions (login required)

View Item View Item