Yakubovych, M. (2019) Islamophobia in Ukraine and occupied Crimea: National Report 2018. In: European islamophobia report 2018. Seta, İstanbul, pp. 831-844.
PDF
- Published Version
Download (1MB) |
Abstract
The situation of the Muslim community in Ukraine is largely determined by the military-political conflict that began in 2014. The fact that the Crimea and part of
the Donbass remain beyond the control of the Ukrainian authorities have deprived both state institutions and civil society from the possibility of observing the rights and freedoms of the citizens of these regions.
Despite the growing role played by the right and ultra-right forces in Ukrainian political life, a significant level of empathy for the Crimean Tatars and the problems
of the occupied Crimea as a whole results in a tolerant attitude towards Muslims, and local incidents (searches of the Islamic cultural center, local confrontations) as a whole do not affect the status of the Muslim community in the country. In contrast, however, with the areas under the control of the Ukrainian authorities, the observance of the rights and freedoms of Muslims has considerably deteriorated in parts of the Donbass (the self-proclaimed “DPR”), where the SAUM “Ummah” community
ceased to exist and is accused of “extremism”. In Crimea, continued repressions of the representatives of political Muslim movements and Crimean Tatar human rights
activists have been observed.
In this situation, the “continental” part of Ukraine should be praised for the promotion of dialogue between the local authorities and Muslims, while respect for
the rights of the Muslims in the occupied territories can only be ensured through the international pressure on the Russian Federation and the self-proclaimed “republics”.
(Ситуацію навколо мусульманської громади в Україні значною мірою визначає військово-політичний конфлікт, що розпочався у 2014 році. Перебування Криму й частини Донбасу поза межами контролю української влади позбавило як державні інституції, так і громадянське суспільство можливості дотримання прав і свобод громадян у цих регіонах.
Незважаючи на все більшу роль, яку в українському політичному житті відіграють праві й ультраправі сили, значний рівень емпатії до кримських татар і проблем окупованого Криму в цілому забзпечує толерантне ставлення
до мусульман, а окремі епізоди (обшук в Ісламському культурному центрі, локальні протиріччя) в цілому не впливають на статус мусульманської громади
в країні. На відміну, втім, від теренів, підконтрольних українській владі, ситуація з дотриманням прав і свобод мусульман значно погіршилася на частині Добнасу (самопроголошена «ДНР»), де припинила існування громада ДУМУ «Умма», звинувачена в «екстремізмі». У Криму продовжилися репресії проти представників альтернативних мусульманських рухів (передусім, «Хізб ат-Тахрір аль-Іслямі») і кримськотатарських правозахисників.
У вказаній ситуації, на «материковій» частині України залишається важливим діалог місцевої влади із мусульманами, в той час як дотримання прав мусульман на окупованих територіях може бути забезпечене лише
міжнародним тиском на Російську Федерацію.)
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | by fields of science > History |
Divisions: | The College of Humanities > The Department of Cultural Studies and Philosophy |
Depositing User: | Галина Цеп'юк |
Date Deposited: | 14 Jan 2020 12:06 |
Last Modified: | 14 Jan 2020 12:06 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8001 |
Actions (login required)
View Item |