Комунікативна компетентність майбутніх викладачів іноземних мов як предмет наукових досліджень (Сommunicative competence of future teachers of foreign languages as a subject of scientific research)

Галецький, С. (S. Galetskyi) (2019) Комунікативна компетентність майбутніх викладачів іноземних мов як предмет наукових досліджень (Сommunicative competence of future teachers of foreign languages as a subject of scientific research). Збірник наукових праць Рівненського державного гуманітарного університету «Інноватика у вихованні». pp. 327-338.

[thumbnail of Галецький С. Комунікативна компетентність майбутніх викладачів іноземних мов як предмет наукових досліджень.pdf] PDF - Published Version
Download (706kB)

Abstract

У статті розглянуто підходи до трактування комунікативної
компетентності. Зазначено, що комунікативна компетентність с складовою професійно-педагогічної компетенції викладачів англійської мови. Рівень
сформованості знань, комунікативних навичок, умінь майбутніх фахівців здійснює визначальний вилив па здатність реалізувати їх у педагогічному процесі та
встановленні контактів у вихованні сучасної молоді та в успішній діяльності в бізнес-середовищі.
З’ясовано спільні і відмінні риси у таких її складових, як «компетенція» і «компетентність», «спілкування» і «комунікація». Наголошено па необхідності
більш чіткому використанні таких загальноиаукових визначень, як «термін», «поняття», «категорія». Важливо розрізняти у внутрішній організації явища
співвідношення понять «загальне» і «часткове». Саме воно характеризує розмежування змісту явища і форми його прояву не тільки в якості внутрішньої субординації, а й їх діалектичної взаємодії. Процес розвитку явища проявляється в нерозривності та взасмопсрсході однієї категорії в іншу.
Зроблено висновок, що відсутність узгодженості в підходах вчених щодо трактування сутності, складових, співвідношення багатьох понять часто пов’язано
із нечітким вирішенням у внутрішній організації явища співвідношення понять «загальне»і «часткове».
(The article deals with approaches to the interpretation of communicative competence. It was noted that communicative competence is an integral part of the
vocational and pedagogical competence of English language teachers. The level of formation of knowledge, communicative skills, skills of future specialists has a decisive influence on the ability to implement them in the pedagogical process, establishing contacts, education of modem youth, successful business in the business environment.
Dynamic scientific, technical and social development, the modern computer world, the globalization of the socio-economic space, the considerable intensity of business contacts not only extend the horizons of opportunities for a person, but also raise new demands on
its educational level, stimulate further improvement of forms, methods, tcchnk|ues, knowledge transfer technologies. The requirement of time is the constant increase of professional skills, personal communicative activity. Through communications, information is transmitted, business and personal contacts are established, professional and business mutual understanding is provided, new thinking, skills, knowledge, skills, needs arc formed. The general and distinctive features in such components as
“competence'' and “competency”, “conversation” and “communication” are found out. It is emphasized on the need for a clearer use of such general scientific definitions as “term”, “concept”, “category”. It is important to distinguish in the internal organization
the phenomenon of the ratio of concepts “general” and “partial”. It characterizes the distinction between the content of the phenomenon and the form of its manifestation not only as an internal subordination, but also their dialectical interaction. The process of
development of the phenomenon is manifested in the incxtricability and interconversion of one category to another. It is concluded that the lack of consistency in the approaches of scientists to the interpretation of the essence, constituents, the ratio of many concepts is
often associated with the fuzzy distinction in the internal organization of the phenomenon
of the ratio of concepts “general” and “partial”.)

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: комунікативна компетентність, компетентність, компетенція, спілкування, комунікація, термін, поняття, категорія (communicative competence, competence, competency, communication, converse, term, concept, category)
Subjects: by fields of science > Education > Higher Education. Universities. Scientific training
Divisions: Educational and Scientific Institute of Linguistics > Department of Intercultural Communication
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 21 Jan 2020 20:19
Last Modified: 21 Jan 2020 20:19
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8082

Actions (login required)

View Item View Item