Психологічні особливості вербальних проявів тривожності студентів у ситуаціях емоційної напруги

Турчак, Олеся Миколаївна (2015) Психологічні особливості вербальних проявів тривожності студентів у ситуаціях емоційної напруги. PhD thesis, Національний університет "Острозька академія".

[thumbnail of Tyrchak_O_M.pdf] PDF - Published Version
Download (2MB)

Анотація

На сучасному етапі розвитку України одним Із найбільш актуальних суспільних питань є перехід від тоталітарного до відкритого демократичного суспільства. Необхідною передумовою цього є реформування освіти у напрямі вдосконалення і підвищення ефективності навчальної діяльності. Можливість успішного навчання студентів обумовлюється не лише педагогічними чинниками, такими, як якість їхньої довузівської підготовки, рівень організації навчального процесу у ВНЗ, компетентність і майстерність
викладачів, але й психологічними чинниками, зокрема стійкістю студентів до впливу емоціогенних ситуацій. На сьогодні дослідження проблеми впливу ситуацій навчальної діяльності на психічні стани студентів є гостро актуальним.
Особливої уваги вимагає вивчення стану тривожності, який є одним із найбільш дезорганізуючих психічних станів. Необхідним є поглиблення теоретичних уявлень про природу тривожності, особливості її проявів, зокрема й у мовленні,
що дасть змогу науково обгрунтувати заходи щодо психологічної корекції й профілактики вербальних проявів тривожності. Дослідження проблеми діяльності людини в умовах тривожного стану (JI. М. Артюшин, Ф. Д. Горбов, Л. Г. Дика, Ю. М. Забродін, Д. Н. Завалішина, Н. Д. Завалова, Р. С. Лазарус, Н. Д. Левітов, О. М. Леонтьев, М. О. Матова,H. І. Наєнко, А. М. Прихожан, Ч. Д. Спілбергер, В. В. Суворова, М. В. Фролов,Ю. Л. Ханін, X. Хекхаузен) засвідчили наявність дезорганізуючого впливу тривожності (Н. Д. Левітов, А. М. Прихожан, Ч. Д. Спілбергер, В. В. Суворова, Ю. Л. Ханін). Установлено, що тривожний стан знижує мотивацію
(X. Хекхаузен), обумовлює нераціональний вибір мети (О. Маурер), негативно впливає на ефективність діяльності (А. М. Прихожан), уповільнює розумову діяльність людини (Е. О. Голубєва). Істотні зміни в емоційно складних ситуаціях спостерігаються й у мовленнєвій діяльності. У дослідженнях Н. В. Вїгг, І. О. Зимньої, О. М. Леонтьева визначено негативний вплив тривожності на характеристики мовлення людини. Актуальність вивчення особливостей мовлення в емоціогенних умовах підкреслювали провідні психологи (Д. Бумер, Н. В. Вітт, В. І. Галунов, Ф. Голдман-Ейслер, А. Дітман, І. О. Зимня, Дж. Маль, В. X. Маньоров,
Е. Л. Носенко, Ч. Осгуд, В. О. Попов, О. А. Соловей, В. Л. Таубкін, Л. Г. Тищенко). У ході досліджень доведено факт залежності мовлення від емоційного стану індивіда, що дає змогу аналізувати вербальні зміни в контексті
емоціогенної ситуації. Так, Н. В. Вітт, І. О. Зимня, Е. Л. Носенко вказують на значні порушення у мовленні студентів у ситуаціях навчальної діяльності, пов’язаних із емоційною напругою. У працях О. Кондаша, В. В. Плотнікова, В. Пржірода, Й. Штефановича, Ю. В. Щербатих досліджено ситуації емоційної напруги, що виникають у навчальній діяльності. Ученими доведено, що ситуації навчальної діяльності,
пов’язані з оцінюванням знань, умінь і навичок студентів, обумовлюють виникнення тривожності, проте особливості впливу таких ситуацій на мовлення студентів не висвітлено.
Студентський період життя є часом активного психічного становлення особистості, а відтак створює сприятливий грунт для формування навичок самоконтролю діяльності в різних емоційних станах. Це забезпечуватиме ефективну адаптацію студентів у соціальному середовищі та їхнє успішне
професійне становлення. Враховуючи викладене вище, вагомим практичним завданням є вивчення психологічних особливостей вербальних проявів тривожності студентів у ситуаціях емоційної напруги і створення тренінгової програми, спрямованої на формування навичок і розвиток умінь студентів
контролювати власне мовлення у таких ситуаціях. Для цього необхідно провести теоретичний аналіз та емпіричне дослідження змін мовленнєвої діяльності студентів в умовах впливу емоціогенних чинників, що викликають тривожність.
Таким чином, відсутність теоретичних робіт з аналізу психологічних особливостей вербальних проявів тривожності студентів в умовах емоційної напруги та необхідність практичних психологічних рекомендацій підвищення
контролю за такими проявами зумовили вибір теми дослідження «Психологічні особливості вербальних проявів тривожності студентів у ситуаціях емоційної напруги».

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник - Орап Марина Олегівна, доктор психологічних наук, доцент
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 21 Чер 2022 11:35
Остання зміна: 21 Чер 2022 11:35
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8661

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент