Музично-рухові засоби розвитку самоусвідомлення психоемоційних станів майбутніх учителів початкових класів (Music and Movement as a Means of Developing the Self-Awareness of Psycho-Emotional States of Future Elementary School Teachers)

Черноус, Тетяна Юріївна (Tetiana Yu. Сhernous) and Каламаж, Вікторія Олегівна (Viktoriia O. Kalamazh) (2022) Музично-рухові засоби розвитку самоусвідомлення психоемоційних станів майбутніх учителів початкових класів (Music and Movement as a Means of Developing the Self-Awareness of Psycho-Emotional States of Future Elementary School Teachers). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал (14). pp. 57-64. ISSN 2415–7384

[thumbnail of 11.pdf] PDF - Published Version
Download (994kB)

Анотація

У статті розглянуто вплив музики та руху на розвиток складників емоційного інтелекту як важливого компонента загальної професійної компетенції майбутніх учителів початкових класів. Означено актуальність завдання
розвитку вміння розпізнавати власні психоемоційні стани у структурі емоційних компетенцій майбутніх учителів. Наведено дані емпіричного дослідження щодо динаміки трьох основних складників психоемоційного стану за
опитувальником САН – самопочуття, активність, настрій – і суджень респондентів щодо важкості/легкості
розпізнавати свої психоемоційні стани в результаті музично-рухової інтервенції, методичну база якої ґрунтовано
на принципах Орф-підходу. Отримані відомості вказують на позитивну динаміку основних складників психоемоційного стану внаслідок музично-рухового впливу, а також на позитивну динаміку щодо розпізнавання параметрів
психоемоційного стану.
Результати емпіричного дослідження підтверджують доцільність залучення сучасних інноваційних підходів до
процесу розвитку емоційного інтелекту майбутніх учителів початкових класів.
(The article discusses the influence of music and movement on the development of the components of emotional intelligence
as an important part of the general professional competence of future elementary school teachers. The urgency of the
problem of developing the ability to recognize their own psycho-emotional states in the structure of emotional competence of
future teachers is indicated. The data of empirical research on the dynamics of three main components of psycho-emotional
state according to the SAN questionnaire – well-being, activity, mood and judgments of respondents on the difficulty / ease
of recognizing their psycho-emotional states as a result of musical-motor intervention based on Orff approach are presented.
The methodical basis of the research was based on the principles of the integrative concept of the Orff Approach with
the focus on the influence of music and movement as a unity that activates different areas of the senses. Empirical research
shows a positive dynamic concerning the recognition of parameters of psycho-emotional states due to the influence of
music and movement. This confirms the effectiveness of the influence of these factors in the development of personal and
interpersonal components in the structure of emotional intelligence of future elementary school teachers. Under the constant
influence of external and internal stressors of the teaching profession, which usually lead to a decrease in creative and
reduced motor activity, the influence of music and movement promotes better awareness of one’s own emotional states and
is an effective mechanism that activates and trains nonverbal structures and reflection.
The findings of empirical research confirm that it is desirable to attract innovative modern approaches to the process of
developing the emotional intelligence of future elementary school teachers.)

Тип файлу: Стаття
Additional Information: DOI: 10.25264/2415-7384-2022-14-57-64
Ключові слова: музика, рух, емоційний стан, емоційний інтелект, учитель початкових класів (music, movement, emotional state, emotional intelligence, elementary school teacher)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 29 Чер 2022 10:03
Остання зміна: 29 Чер 2022 10:03
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8668

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент