Психологічні умови корекції професійного вигорання у вихователів дитячих навчальних закладів

Колтунович, Тетяна Анатоліївна (2016) Психологічні умови корекції професійного вигорання у вихователів дитячих навчальних закладів. PhD thesis, ДВНЗ «Прикарпатський Національний Університет імені Василя Стефаника".

[thumbnail of dis_Koltunovych.pdf] PDF - Published Version
Download (9MB)

Анотація

Інтенсифікація професійної діяльності педагогів,
інформаційні, комунікативні, емоційні перевантаження, виснаження адаптивних ресурсів актуалізують проблему збереження їх фізичного та психічного здоров’я,
забезпечення стійкості до професійно зумовлених захворювань і розладів, зокрема професійного вигорання. Цей феномен поширюється серед представників багатьох соціономічних професій, до яких належить і професія вихователя дитячого
(дошкільного) навчального закладу (далі – ДНЗ). Передумовами формування професійного вигорання можуть виступати висока відповідальність, покладена на них з боку суспільства та родини за життя й здоров’я, виховання і навчання дітей,
психічні перевантаження, дисбаланс між затратами та винагородою тощо. Окрім того, професія вихователя – винятково «жіноча», тому вплив цих професійних
передумов посилюють домашні обов’язки, дефіцит часу для родини, що вимагає компромісного балансування між роботою та сім’єю і призводить до зростання психоемоційної напруги, фізичного та психічного виснаження тощо. Актуальності дослідженню додають і негативні наслідки професійного
вигорання вихователів ДНЗ для дітей, з якими вони працюють: діти перебувають у стривожено-напруженому стані, невротизуються, гальмується їх розумова та фізична активність тощо. На сьогодні феноменологію професійного вигорання, методи його психодіагностики, психопрофілактики, психокорекції досліджено досить ґрунтовно(А. Бaккер, В. Бойко, М. Буріш, Н. Водоп’янова, Е. Грінгласс, А. Дворкін,
С. Джексон, Дж. Еделвіч, Ю. Жогно, Т. Зайчикова, Е. Іваніцкі, Л. Карамушка, Л. Китаєв-Смик, М. Лайтер, А. Ленгле, С. Максименко, К. Маслач, К. Мач, В. Орел,
Б. Перлман, Г. Робертс, О. Рукавішніков, Д. Трунов, Т. Форманюк, І. Фрідман, К. Чернісс, В. Шауфелі, Р. Шваб, Л. Юр’єва, Т. Яценко й ін.). Проте залишається недостатньо вивченим професійне вигорання фахівців першої ланки системи освіти – вихователів ДНЗ. Дослідження Б. Акман, Н. Таскина, Я. Ванг і Дж. Кін, Х. Дубініцької, Д. Касарес, Л. Найг, О. Рукавішнікова, К. Сюртукової, Л. Тищук стосуються здебільшого з’ясування відмінностей цього процесу у вихователів ДНЗ і вчителів, його організаційних і соціально-психологічних чинників. Водночас психологічні (суб’єктні) чинники його розвитку, а відтак психологічні умови
психокорекції не вивчались. Отже, проблема створення системи психологічних умов корекції, яка б забезпечувала ефективну протидію професійному вигоранню вихователів ДНЗ, є актуальною. Вищезазначені аспекти, актуальність і нерозробленість проблеми зумовили вибір теми дисертаційного дослідження «Психологічні умови корекції професійного
вигорання у вихователів дитячих навчальних закладів».

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник Москалець Віктор Петрович, доктор психологічних наук, професор
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 27 Лип 2022 12:23
Остання зміна: 27 Лип 2022 12:23
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8679

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент