Кулеша, Наталія Петрівна (2018) Психологічна адаптація студентів із дистантних сімей до умов навчання у вищому навчальному закладі. PhD thesis, Національний університет "Острозька академія".
PDF
- Published Version
Download (5MB) |
Анотація
Реформування системи освіти України, її входження до Європейського освітнього простору, зміни в культурному
та соціально-економічному житті країни актуалізують проблему адаптації учасників освітнього процесу, зокрема адаптації студентів до навчання в закладах вищої освіти.
Водночас в умовах сьогодення продовжує зростати трудова міграція, а відтак актуалізується і соціально значуща проблема дистантних сімей, які часто стають
основою для створення несприятливого підґрунтя для розвитку та становлення особистості майбутнього студента, а надалі – його адаптації до змінених умов і нової діяльності. Безпосередньо опікуватися цією проблематикою покликаний ряд
міністерств – Міністерство освіти і науки України, Міністерство молоді та спорту, Міністерство соціальної політики України, Міністерство охорони здоров’я,
Міністерство юстиції України. Очевидно, щоб в Україні ефективно вирішити проблему студентів із дистантних сімей, слід забезпечити повноцінну реалізацію різних напрямів внутрішньої та зовнішньої політики держави.
Проблему адаптації загалом та адаптації до навчання зокрема вивчало доволі багато вітчизняних і зарубіжних учених (Д. Андрєєва, Ю. Александровський, Т. Алексєєва, Б. Ананьєв, Г. Балл, Ф. Березін, Р. Бибріх, О. Борисенко, С. Гапонова,
М. Головатий, М. Дяченко, А. Захарова, Л. Кандибович, В. Кондратова, М. Корольчук, С. Максименко, Л. Мітіна, В. Мєдвєдєва, А. Налчаджян, Р. Нізамова, А. Петровський, Т. Проворова, О. Симоненко, Т. Титаренко, Г. Шевандрін, Я. Щеглова та ін.). Так, загальну теорію соціально-психологічної адаптації розробляли Л. Виготський, О. Лазурський, Ж. Піаже, Д. Клаузен, Дж. Морено,
Г. Гартман, З. Фрейд та ін. Сутність адаптації, її критерії, види, умови та чинники висвітлено в роботах
Т. Алексєєвої, Н. Жигайло, І. Бондаренко, В. Семиченко, А. Федоренко, М. Томчука та ін. Проблеми соціально-психологічної адаптації інвалідів із вадами зору до навчання у ЗВО досліджувала Т. Гребенюк, особливості психомоторної активності студентів у процесі адаптації до навчання – С. Кондратюк. У західній психології питання адаптації людини аналізували на базі необіхевіоризму (Н. Міллер, Дж. Даллард, Р. Сірс) та відгалужень психоаналітичної
психології, пов’язаних із культурною антропологією (Р. Бенедикт, М. Мід), психосоматичною медициною (Ф. Александер, Т. Френч); сучасних теорій адаптації (M. Chaturvedi; L. Kahle, R. Lazarus; S. Folkman; R. Moos, J. Schaefer); позитивної психології, яка розглядає адаптацію як процес «посттравматичного зростання» особистості у складних життєвих ситуаціях (R. Tedeschi, L. Calhoun, S. Joseph,
P. Linley, C. Peterson, N. Park, N. Pole, M. Seligman).
Крім того, в умовах сьогодення актуалізується і соціально значуща проблема дистантних сімей, яка пов’язана із ростом трудової міграції, що часто призводить до створення несприятливого підґрунтя для розвитку та становлення особистості майбутнього студента, а надалі – його адаптації до змінених умов і нової діяльності у ЗВО.
Вивченню дистантних сімей присвячені роботи О. Пенішкевич (запропоновано типологію дистантних сімей); Н. Гордієнко, Н. Куб’як (розглянуто дистантну сім’ю як об’єкт соціально-педагогічної роботи); Т. Дорошок, Л. Ковальчук (проаналізовано зміни в поведінці дітей із сімей трудових мігрантів); О. Двіжони (досліджено вплив
дистантних сімей на емоційно-почуттєву сферу молодших школярів) та інші. У сучасній науковій літературі поняття дистантної сім’ї як сім’ї, члени якої тривалий час із різних причин проживають на відстані один від одного, визначали
Я. Гошовський, Ф. Мустаєва, В. Торохтій, І. Трубавіна та інші. Серед іноземних дослідників, чиї праці пов’язані із сімейною проблематикою українських трудових мігрантів, варто відзначити Ф. Віанелло, Б. Хайдінгер,
М. Свайнер, M. Kindler, E. Кempinska, A. Górny та J. Dickinson. Водночас питання впливу особливостей функціонування дистантних сімей на процес адаптації студентів до умов навчання у ЗВО залишаються не вивченими.
Отже, актуальність і недостатнє теоретичне й експериментальне вивчення означеної проблеми зумовило вибір теми дисертаційного дослідження «Психологічна
адаптація студентів із дистантних сімей до умов навчання у вищому навчальному закладі». У нашому дослідженні беруться до уваги сім’ї трудових мігрантів (заробітчан), що сезонно чи по кілька років поспіль перебувають на відстані і
належать до категорії дистантних сімей.
Тип файлу: | Дисертація (PhD) |
---|---|
Additional Information: | Науковий керівник: Матласевич Оксана Володимирівна, кандидат психологічних наук, доцент |
Теми: | За напрямами > Психологія |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | бібліотека Алла Шевцова |
Дата розміщення: | 03 Жов 2022 07:49 |
Остання зміна: | 03 Жов 2022 07:50 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8733 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |