Войтов, Богдан Іванович (2020) Рецепція ренесансних ідей у релігійно-філософських поглядах Касіяна Саковича. Other thesis, Національний університет "Острозька академія".
PDF
- Published Version
Download (1MB) |
Анотація
Для утвердження національної духовності,
повноцінного розвитку сучасної української філософії велике значення має вивчення релігійно-філософської та просвітницької діяльності українських
мислителів минулого, зокрема періоду кінця XVI – першої половини XVII ст., який Михайло Грушевський охарактеризував як перше українське національне відродження. Серед них помітною постаттю є Касіян Сакович
(бл. 1578 – 1647), який намагався переносити здобутки європейської, зокрема ренесансної, культури на український ґрунт. К. Саковичу належать знаний твір «Вірші на жалісний погреб… Петра Конашевича-Сагайдачного», що є одним з кращих зразків силабічної поезії в українській літературі першої половини XVII ст. У цьому творі знайшли
відображення ренесансні філософські ідеї, зокрема у ренесансному дусі трактувалося питання життя й смерті.
Саме К. Сакович був одним з перших мислителів, який на
українському ґрунті намагався утвердити ідеї ренесансного аристотелізму. Він уклав і видав книги «Аристотелівські проблеми…» й «Трактат про душу…», де пропагувалися ці ідеї.
Зрештою, К. Сакович належав до найбільш знаних письменниківполемістів другої чверті XVII ст. Його полемічні твори, зокрема такий твір, як «Перспектива…», викликали помітний резонанс у православному, уніатському й католицькому таборах. У цих творах, попри конфесійну
заангажованість автора, простежується звернення до ренесансних ідей, намагання «раціоналізувати» релігійне життя, зробити священнослужителів більш освіченими й культурними. Незважаючи на помітну роль К. Саковича в культурному й релігійному житті України першої половини XVII ст., його діяльність і творчість недостатньо вивчена. Обумовлено це, зокрема, тим, що К. Сакович двічі
змінював конфесійну приналежність – спочатку перейшов із православного табору в табір адептів унії, а потім, покинувши уніатів, став католиком. Такі переходи можна розглядати як своєрідний вияв ренесансного вільнодумства
й «надконфесійності». Однак для багатьох українських дослідників К. Сакович виявився «зрадником». Це й зумовило дистанціювання від вивчення його діяльності й творчості. Передусім залишаються недостатньо дослідженими релігійно-філософські погляди К. Саковича, відображення в
них ренесансних ідей. Вивчення цієї проблеми уможливить осмислення впливу Ренесансу на соціокультурний розвиток України. Таке осмислення дало б можливість не
лише розглянути особливості розвитку релігійної й філософської думки України, а й зрозуміти, як Ренесанс безпосередньо чи опосередковано вплинув на українську культуру і ментальність.
Тип файлу: | Дисертація (Other) |
---|---|
Additional Information: | Кралюк Петро Михайлович доктор філософських наук, професор |
Теми: | За напрямами > Релігія Дисертації |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | бібліотека Алла Шевцова |
Дата розміщення: | 28 Чер 2024 12:33 |
Остання зміна: | 28 Чер 2024 12:33 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8746 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |