Активація стрес-переборюваних стратегій майбутніх учителів початкових класів засобами музики (Activation of stress-overcoming strategies of future primary school teachers with the help of music)

Черноус, Тетяна and Каламаж, Вікторія (2022) Активація стрес-переборюваних стратегій майбутніх учителів початкових класів засобами музики (Activation of stress-overcoming strategies of future primary school teachers with the help of music). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія»: науковий журнал (№15). pp. 62-71. ISSN 2415–7384

[thumbnail of 10.pdf] PDF - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)

Анотація

У статті розглянуто використання засобів музики в процесі реалізації стрес-переборюваних стратегій студентів у період воєнного стану. Здійснено теоретичний аналіз музичних засобів (імагінаційні техніки з використанням музики, терапевтичне написання пісень, активне музикування, колективне музикування, сумісна імпровізація,
прослуховування музики, інтеграційні техніки музикотерапії, зокрема з використанням орф-підходу) як чинників
активації стрес-переборюваних стратегій. Проведено емпіричне дослідження структури особистісних стратегій
подолання стресу студентів – майбутніх учителів – в умовах війни за допомогою опитування та методики «Індикатор копінг-стратегій» Дж. Амірхана й з’ясовано оптимальні музичні техніки для їх активації. Проаналізовано
динаміку зміни рівнів тривожності за «Шкалою ситуативної та особистісної тривожності» Спілбергера – Ханіна (STAI) внаслідок проведення музичної інтервенції.
Зроблено висновок про доцільність та завдання використання окремих музичних технік під час реалізації стреспереборюваних стратегій.
(The article examines the use of music in the process of students’ implementation of stress-relieving strategies during the
period of martial law. A theoretical analysis of musical means (imaginative music-making, therapeutic song-writing, active
music-making, joint music-making, joint improvisation, music listening, integrative music therapy techniques, in particular
using the Orff approach) as factors in the activation of stress-overcoming strategies was carried out. An empirical study of
the structure of personal stress coping strategies of future teachers in war conditions was conducted with the help of a survey
and the Coping Strategy Indicator (CSI) method by James H. Amirkhan. The optimal musical techniques for the activation
of the mentioned strategies have been found out.
According to the empirical study, it was found that the vast majority of students choose musical techniques in view
of their positive effect on communication processes, activation of mechanisms of social and psychological adaptation,
psychophysiology. Moreover, students choose musical techniques taking in consideration the influence on the processes of
excitation and inhibition, self-awareness and self-regulation, and regulation of psycho-emotional and cognitive activity. The
analysis of students’ stress-coping strategies indicates a significant advantage of the stress-coping tendency of ‘problem
solving’ and ‘seeking social support’, which are considered to be more effective strategies in a stressful situation compared
to the ‘avoidance’ strategy, which is not often used by students.
Using Spielberger – Hanin State-Trait Anxiety Inventory (STAI) the dynamics of changes of anxiety levels as a result of the
musical intervention were analyzed. Based on the results obtained, a positive relationship between musical techniques and the
level of situational and personal anxiety was revealed. The tendency to decrease the level of situational anxiety is more pronounced
compared to personal anxiety, which corresponds to the norms of response to stressful factors in the conditions of a war situation.
According to the research results, a conclusion was made about the expediency of using certain musical techniques
during the performance of stress-relieving strategies, in order to do certain tasks that ensure efficiency of their introduction.)

Тип файлу: Стаття
Additional Information: DOI: 10.25264/2415-7384-2022-15-62-71
Ключові слова: музичний вплив, музична терапія, стрес-переборювані стратегії, майбутні вчителі початкових класів, емоційний інтелект (music influence, music therapy, stress coping strategies, future primary school teachers, emotional intelligence)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 07 Лис 2022 09:31
Остання зміна: 07 Лис 2022 09:31
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8762

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент