Розвиток особистості академічно здібного учня основної школи

Щербакова, Олена Олександрівна (2020) Розвиток особистості академічно здібного учня основної школи. Other thesis, Державга установа "Інститут охорони здоров'я дітей та підлітків" Національної академії медичних наук України.

[thumbnail of Shcherbakova_dis.pdf] PDF - Published Version
Download (7MB)

Анотація

Актуальність дослідження визначається значним зростанням наукового та практичного інтересу до реалізації інтелектуального, особистісного та творчого
потенціалу людини як найважливішого джерела її досягнень, а також суспільного прогресу. Вивчення факторів, що забезпечують академічні досягнення школярів
та студентів, важливе не тільки з точки зору прогнозування успішності навчання, але й у зв'язку з їх роллю у досягненні подальшої життєвої успішності. Зважаючи
на суперечливі дані, які протягом останніх десятиліть дозволяють фахівцям психолого-педагогічної галузі обговорювати місце і роль навчальних здібностей,
інтелектуальної обдарованості та мотивації в забезпеченні академічних досягнень школярів (Л. Блейхер, В. Бурлачук, Е. Голубєва, Т. Гордєєва, В. Дружинін та ін.),
не викликає сумніву необхідність розробки цілісної концепції розвитку особистості академічно здібного учня основної школи, яка дала б змогу висвітлити зміст психологічних чинників навчальних досягнень школярів
у взаємозв’язку з психологічними закономірностями та умовами її гармонійного розвитку. Сучасні емпіричні дослідження доводять, що академічні досягнення є важливою складовою потенціалу життєвого успіху (С. Цесі, В. Вільямс,
Г. Волберг, Т. Гордєєва), утім самі по собі успіхи у навчанні не є достатньою умовою загального психологічного благополуччя, гармонійності розвитку, повноцінного функціонування особистості школяра (А. Большакова, О. Мотков), успішності у майбутній професійній діяльності.
Факт провідного значення когнітивної обдарованості для досягнення високого рівня успішності у навчанні багаторазово підтверджений як класичними, так і сучасними емпіричними дослідженнями на прикладі інтелекту (В. Дружинін,
Г. Гарднер, К. Кокс, С. Корнілов, Д. Луо, О. Музика, В. Рибалка, С. Смирнов, М. Смульсон, Р. Стернберг, Л. Термен, Л. Томпсон та ін.) та креативності (А. Коваленко, С. Корнілов, О. Матюшкін, В. Моляко, О. Савенков, Дж. Рензуллі,
Е. Торренс, С. Шандрук, С. Яланська та ін.).
Психологічні дослідження (Н. Бадмаєва, І. Бех, І. Вартанова, Т. Гордєєва, Е. Десі, А. Маркова, Р. Райан, К. Фоменко, А. Дакворт, М. Селігман) показали важливу роль мотиваційних змінних в ефективності навчальної діяльності,
а також – у досягненні високих результатів обдарованими дітьми та підлітками (Д. Богоявленська, Д. Корольов, Д. Максименко, О. Музика, Ю. Паненкова, Р. Стернберг, Д. Ушаков, І. Ушакова, Н. Шумакова, О. Щебланова, В. Юркевич та
ін.). Як показують результати сучасних досліджень (М. Августюк, А. Большакова, К. Двек, Т. Довгалюк, Т. Доцевич, Р. Каламаж, А. Карпов, М. Кашапов, С. Максименко, І. Пасічник, М. Саврасов, Т. Сергеєва, І. Скитяєва, Н. Турлакова, Дж. Флейвелл, Т. Хомуленко), дієвим чинником академічних досягнень є метакогнітивні якості та здатності, які пов’язані із академічними здібностями
і визначають результати навчальної діяльності, проте їх роль в особистісному розвитку академічно здібних школярів практично не досліджувалась. Вивчення зв’язку академічних здібностей та особистісних детермінант,
релевантних успішності навчальної діяльності, показало високу значущість емоційно-вольових характеристик школярів у регуляції навчання (І. Бех, Т. Гордєєва, Е. Десі, М. Кузнецов, С. Кузікова, В. Моросанова, Р. Райян,
К. Фоменко, Н. Шевякова). На сьогодні незаперечним є значення соціальнопсихологічних здібностей, зокрема емоційного (Д. Люсін, В. Зарицька, М. Кузнецов, Е. Носенко, Н. Холл) та соціального інтелекту (О. Власова,
О. Михайлова, О. Савенков, Д. Ушаков) в особистісному розвитку дітей та підлітків, однак проблема співвідношення академічних та соціальнопсихологічних здібностей як особистісних детермінант розвитку академічної
обдарованості та успішності у навчанні сьогодні вивчена недостатньо. Останнім часом популярності набули психологічні дослідження впливу освітнього середовища і оточення учня на академічну успішність (Дж. Брофі, Т. Гуд, Г. Волберг, Д. МакКоач, М. Мельник, О. Нечаєва, Д. Сігл), проте потребує
уточнення роль соціально-психологічних ресурсів та бар’єрів (соціометричного статусу учня, особливостей його стосунків з оточенням та суб’єктивного сприйняття освітнього середовища) розвитку академічно здібного учня основної школи. Незважаючи на значну кількість зарубіжних досліджень, проведених
у площинах розвитку особистості академічно здібного школяра (С. Баум, Д. Беклі, Б. Блум, А. Дірі, К. Лайдра, Ф. Монкс, В. Паркер, С. Ріджел, П. Росандер), очевидна необхідність проведення досліджень на українських вибірках учнів
основної школи, оскільки низка встановлених зарубіжними вченими закономірностей та феноменів у сфері означеної проблеми виявляє соціокультурну обумовленість (Л. Ілюшин, В. Чирков, Дж. Елліотт і ін.). Важливо також вказати, що вітчизняний досвід шкільного навчання в умовах нової
української школи ще не достатньо враховано у виявленні чинників розвитку особистості академічно здібного учня.
Слід також визнати, що розвитку сучасних вітчизняних досліджень особистості академічно здібного учня основної школи перешкоджає брак надійного психодіагностичного інструментарію. Тільки останнім часом стали
з'являтися надійні методи психодіагностики академічних здібностей та навчальної саморегуляції школярів, засновані на емпірично обґрунтованих теоріях (Т. Гордєєва, Т. Корнілова, М. Кузнецов, В. Моросанова, Є. Осін, С. Смирнов,
К. Фоменко, М. Яцюк), що сприяло появі досліджень особистісних змінних, які пов’язані з академічними здібностями і впливають на академічні досягнення
школярів. Усе вищевикладене свідчить про теоретичну та практичну актуальність вивчення психолого-педагогічних умов розвитку особистості академічно здібного
учня основної школи у розрізі комплексного вивчення структури і типології особистості академічно здібних учнів, особистісних детермінант розвитку обдарованості та психологічних ресурсів особистісного розвитку школяра. Недостатнє теоретичне та емпіричне вивчення окресленої проблеми свідчить про актуальність та практичну потребу в її системному дослідженні, що зумовило
вибір теми дисертаційної роботи – «Розвиток особистості академічно здібного учня основної школи».

Тип файлу: Дисертація (Other)
Additional Information: Науковий консультант: БЕХ Іван Дмитрович, дійсний член (академік) Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, професор
Теми: За напрямами > Психологія
Дисертації
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 12 Чер 2024 12:23
Остання зміна: 12 Чер 2024 12:23
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8764

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент