Теоретико-методологічні аспекти дослідження резилієнсу освітніх організацій (Theoretical and methodological aspects of the research of resilience of educational organizations)

Каламаж, Р. В. (R. Kalamazh) and Тимощук, Є. А. (E. Tymoshchuk) (2024) Теоретико-методологічні аспекти дослідження резилієнсу освітніх організацій (Theoretical and methodological aspects of the research of resilience of educational organizations). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» (№17). pp. 98-105. ISSN 24157384

[thumbnail of Theoretical and methodological aspects of the research of resilience of educational organizations.pdf] PDF - Published Version
Download (637kB)

Анотація

У статті розглянуто поняття резилієнсу у контексті змістової трансформації від особистісної риси до динамічного процесу, захисні фактори резилієнсу, а також його співвідношення з іншими семантично схожими поняттями, зокрема життєстійкості та стресостійкості. Автори акцентують увагу на залежності резилієнсу від культурного контексту, соціуму, сім'ї, досвіду та навчання. Окрему увагу приділено аналізу поняття “резилієнс організації”, зокрема розкриттю відповідної моделі німецької дослідниці Стефані Дучек, що включає етапи антиципації, подолання та позитивної адаптації. Обґрунтовано потребу використання резилієнс-підходу в управлінні освітніми закладами в умовах невизначеності та кризи. Представлено результати емпіричного дослідження ресурсів резилієнсу студентів ЗВО на основі тесту за моделлю “BASIC Ph”. Емпіричну базу дослідження становила вибірка зі 100 респондентів віком від 17 до 20 років, які є студентами Національного університету “Острозька академія” спеціальностей 013 Початкова освіта, 035 Філологія: 035.041 Германські мови та література, 035 Філологія: 035.01 Українська мова та література, 032 Історія та археологія. Опитування тривало впродовж квітня–червня 2023 року за допомогою програмного забезпечення для опитувань Google Форма. У результаті емпіричного дослідження встановлено, що студенти у стресових ситуаціях найчастіше схильні використовувати такі стратегії: C – когніція, когнітивні стратегії (Cognition), показник 20,79, B – віра, цінності (Belief & values), показник 18,84, I – уява, творчість (Imagination), показник 18,54, Ph – фізичні та тілесні ресурси (Physical), показник 16,55, A – емоції, почуття (Affect), показник 16,36, S – соціальні зв'язки, спілкування (Socialization), показник 16,08.
(The article deals with the concept of resilience in the context of meaningful transformation from a personal trait to a dynamic process, protective factors of resilience, as well as its complexity with other semantically similar concepts, in particular resilience and stress resistance. The authors emphasize the independence of resilience from the cultural context, society, family, experience and learning. Particular attention is paid to the analysis of the concept of organizational resilience, in particular to the disclosure of the corresponding model of the German researcher Stephanie Duchek, which includes the stages of anticipation, overcoming and positive adaptation. The need to use the resilience approach in managing educational institutions in conditions of uncertainty and crisis is substantiated. The results of an empirical study of resilience resources of higher education students based on the "BASIC Ph" model test are presented. The history of the empirical base of the research was a sample of 100 respondents aged 17 to 20 who are students of the National University "Ostroh Academy" majors 013 Primary education, 035 Philology: 035.041 Germanic languages and literature, 035 Philology: 035.01 Ukrainian language and literature, 032 and archaeology. Survey during April – June 2023 using Google Form survey software. According to the results of the empirical research, students in stressful situations use the following strategies critically: C – cognition, cognitive strategies (Cognition) indicator 20.79, B – faith, values (Belief & values) indicator 18.84, I – imagination, creativity (Imagination) indicator 18.54, Ph – physical and bodily resources (Physical) indicator 16.55, A – emotions, feelings (Affect) indicator 16.36, S – social connections, communication (Socialization) indicator 16.08.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: резилієнс, резилієнс організацій, модель резилієнсу організації Стефані Дучек, модель “BASIC Ph” (resilience, organizational resilience, organizational resilience model Stephanie Duchek, BASIC model Ph)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 05 Чер 2024 11:47
Остання зміна: 05 Чер 2024 11:47
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9226

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент