Свій–інший–чужий у картині світу сучасної української есеїстики (на матеріалі антології “Воєнний стан”) (Own–different–other in the worldview of modern Ukrainian essays (based on the material of antology “Martial law”))

Годунок, З. В. (Z. Hodunok) (2024) Свій–інший–чужий у картині світу сучасної української есеїстики (на матеріалі антології “Воєнний стан”) (Own–different–other in the worldview of modern Ukrainian essays (based on the material of antology “Martial law”)). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія» (21(89)). pp. 106-110. ISSN 25192558

[thumbnail of Modern Ukrainian essays.pdf] PDF - Published Version
Download (521kB)

Анотація

Стаття зосереджена на аналізі есеїстичної збірки “Воєннний стан”, у якій відображено імагологічні та ідентифікаційні процеси у самосвідомості українців під впливом російсько-української війни. Теоретичною основою дослідження стали праці авторитетних науковців, що вивчають категорії “свій–інший–чужий” (Юрій Барабаш, Василь Будний; Манфред Беллер, Джоеп Лірсен, Хуго изерінк). Мета статті – проаналізувати в есеїстичних текстах останніх років функціювання категорій “свій–інший–чужий” як показника самосвідомості українського громадянського суспільства та її динаміки на матеріалі збірки “Воєнний стан” (2023). У роботі використано імагологічний метод дослідження, метод структурно-семіотичного аналізу та герменевтичний метод тлумачення й розуміння есеїстичних текстів. У статті наголошено, що нині ми переживаємо стрімкий розвиток есеїстичного жанру, свідком чого є видання збірок есеїв лише за останні роки, наприклад “Війна – 2022” (2022), “ЙБН БЛД РСН” (2022), “Культурна експансія” (2023), “Я не знаю, як про це писати” (2024). На цьому тлі особливо резонансною стала антологія “Воєнний стан”, яка об’єднала сто авторів, серед яких відомі майстри жанру (Тамара Гундорова, Оксана Забужко, Андрій Любка, Тарас Прохасько, Ганна Улюра, Артем Чапай, Артем Чех та інші. У ній мають місце нотатки, рефлексії, аналітика, зумовлена російсько-українською війною. Доведено, що картина світу українців пережила повне перезавантаження. Пережиті трагічні події сприяли утвердженню чіткої української самоідентифікації у розмаїтих соціальних пластах громадянського суспільства. Поняття “свого” стало чітко окресленим, наповнилось нюансами сенсів, емотивними характеристиками. Натомість поняття “іншого” в координатах рідної країни втратила свій потенціал відмежування, лімінальності, і трансформувалась у “своє”, що дало потужний імпульс для гуртування нації. Принципової диференціації зазнало розуміння “чужого”. Представники європейських країн, що надали підтримку українцям, стали ментально ближчими, відтак їх варто відносити до категорії “іншого”. Натомість сусідня держава терорист набула статус ворога, абсолютного зла. Вказана ідентифікаційна дихотомія стала визначальним фокусом у картині світу більшості українців.
(The article aims to analyse the essay collection “Martial Law”, which reflects the imagological and identification processes in the self-consciousness of Ukrainians under the influence of the Russian-Ukrainian war. The theoretical basis of the study draws upon the works of authoritative scholars who examine the categories “own–different–other” (Yurii Barabash, Vasyl Budnyi; Manfred Beller, Joep Leerssen, Hugo Dyzerink). The purpose of the article is to perform analysis of the functioning of the categories “own–different–other” in recent essays as indicators of the self-awareness of Ukrainian civil society and its dynamics based on the material of the essay collection “Martial Law” (2023). The analysis employs the imagological method of research, the method of structural-semiotic analysis, and the hermeneutic method of interpreting and understanding essay texts. The article emphasizes that we are currently experiencing a rapid development of the essay genre, which is evidenced by the recent publication of several essay collections, including “War – 2022” (2022), “YBN BLD RSN” (2022), “Cultural expansion” (2023), “I do not know how to write about it” (2024). Against this background, the anthology Martial Law”, which features contributions from hundreds of authors, including well-known masters of the genre such as Tamara Hundorova, Oksana Zabuzhko, Andrii Liubka, Taras Prokhasko, Hanna Uliura, Artem Chapai, Artem Chekh, and others, has garnered particular resonance. It encompasses notes, reflections, and analyses inspired by the Russian-Ukrainian war. It is evident that the perception of the worldview by Ukrainians has undergone a profound transformation. The tragic events endured have played a significant role in fostering a clear sense of Ukrainia n self-identification across various social strata within civil society. The concept of “own” has become distinctly defined, enriched with nuanced meanings and emotional characteristics. Conversely, the concept of the “different” within the framework of the homeland has seen a shift, losing its potential for demarcation, liminality, and merged into the concept of “own”, thereby fostering a powerful sense of national unity. Meanwhile, perceptions of the “other” have undergone notable differentiation. Countries in Europe that have supported Ukraine have become mentally closer, leading them to be classified as part of the “different”. In contrast, the neighbouring terrorist state has been unequivocally identified as the enemy, embodying absolute evil. This dichotomy of identification has emerged as a central focal point in the worldview of the majority of Ukrainians.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: імагологія, зона війни, “свій–інший–чужий”, ворог, імідж, картина світу (imagology, war zone, “own–different–other”, enemy, image, worldview)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра журналістики та PR менеджменту
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 10 Лип 2024 08:39
Остання зміна: 10 Лип 2024 08:39
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9237

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент