Гандзілевська, Г. Б. (Н. B. Нandzilevska) and Онипчук, А. С. (A. S. Onipchuk) (2020) Детермінанти життєвих сценаріїв науково-педагогічних працівників зво в розрізі їхнього акмерозвитку (Determinants of life-sciences of scientific and pedagogical workers in section of their acme development). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» (№ 11). pp. 156-161. ISSN 24157384
PDF
- Published Version
Download (570kB) |
Анотація
Статтю присвячено дослідженню проблеми акмерозвитку науково-педагогічних працівників ЗВО (науковців). Смисложиттєві орієнтири виділено основним показником акмерозвитку науковців, реалізацію інстинктів і сценарні установки – показниками психологічних ресурсів та бар’єрів цього процесу. За допомогою тесту смисложиттєвих орієнтацій (Д. Леонтьєв), що є адаптованою версією тесту «Ціль у житті» Дж. Крамбо й Л. Махоліка, опитувальника ранніх дитячих рішень С. Максимової, що є модифікованим варіантом методики В. Петровського «Дитячі думки» (адаптований українською мовою (Г. Гандзілевська, У. Нікітчук)), опитувальника В. Гарбузова та кореляційного аналізу схарактеризовано особливості реалізації життєвого, зокрема професійного, потенціалу науковців в акмеперіоді. Досліджено, що науковці насамперед віддають перевагу конструюванні цілі, її осмисленості та контролю щодо реалізації, тоді як пріоритетом у ненауковців є керованість життя та, як і в науковців, вагоме значення має емоційна насиченість життя та впевненість у власні сили щодо його розгортання відповідно до запланованого. Виявлений кореляційний зв’язок між показниками смисложиттєвих орієнтацій та показниками домінувальних інстинктів і сценарних установок дозволив схарактеризувати як ресурсний, так і деструктивний потенціал детермінант життєвих сценаріїв науковців для їхнього акмерозвитку. Сприятливими в цьому процесі виокремлено реалізацію інстинктів дослідницького, домінантного лібертофільного типів і для конструювання та осмислення цілей у житті у 20–37 років припису «Не належ до групи», який обумовлюють інстинкти дослідницького типу, і припису «Поспішай» у другому віковому проміжку акмеперіоду. Психологічними бар’єрами науковців у акмеперіоді виділено такі сценарні приписи, як «Будь сильним», «Будь досконалістю», «Не будь, не живи», «Звеселяй інших», «Не будь першим», «Не дорослішай», «Не зближуйся».
(The article is devoted to the research of acme development of scientific and pedagogical workers of HEI (scientists). Meaningful life guidelines are highlighted by the main indicator of acme development of scientists, the implementation of instincts and scenarios – indicators of psychological resources and barriers to this process. Using the sense-of-life orientation test (D. Leontiev), which is an adapted version of the «Goal in Life» test by J. Krambo and L. Maholik); the questionnaire of early childhood decisions by S. Maximova, which is a modified version of V. Petrovsky’s methodology «Children’s Thoughts» (adapted in Ukrainian (G. Gandzilevskaya, U. Nikitchuk); V. Garbuzov’s questionnaire and correlation analysis, characterized the peculiarities of realization of life, in particular professional, the potential of scientists in the acmeperiod. It has been researched that, first of all, scientists prefer to construct a goal, its meaningfulness and control over its realization, while the priority in non-scientist is the controllability of life and, as well as in scientists, the emotional richness of life and self-confidence in it are of great importance. Deployment according to the planned plans. The revealed correlation between the indicators of sense-of-life orientation and indicators of dominant instincts and scenarios made it possible to characterize both the resource and the destructive potential of the determinants of life scenarios of scientists for their acme development. Thus, the implementation of the instincts of research, dominant libertophilic types, and for constructing and comprehending goals in the life of 20-37 years of the «Do not belong to the group» that determines the instincts of the research type, and of «Hurry» in the second age gap are distinguished in this process. acmeperiod. Psychological barriers of scientists in the acmeperiod highlighted such scriptural prescriptions as «Be strong», «Be perfect», «Do not be, do not live», «Celebrate others», «Do not be the first», «Do not grow closer».)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | акмерозвиток, науково-педагогічні працівники, інстинкти, сценарні установки, акмеперіод, детермінанти життєвого сценарію (acme development, scientific and pedagogical staff, instincts, scripts, acmeperiod, determinants of the life scenario) |
Теми: | За напрямами > Психологія |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки |
Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
Дата розміщення: | 30 Лип 2024 11:06 |
Остання зміна: | 30 Лип 2024 11:06 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9261 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |