Перформативний вимір сучасної соціокультурної та освітньої діяльності (The performative aspect of modern socio-cultural and educational activity)

Карповець, М. (M. Karpovets) and Шелепко, Т. (T. Shelepko) (2024) Перформативний вимір сучасної соціокультурної та освітньої діяльності (The performative aspect of modern socio-cultural and educational activity). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» : науковий журнал (вип.26). pp. 32-38. ISSN 23127112

[thumbnail of The performative aspect of modern socio-cultural and educational activity.pdf] PDF - Published Version
Download (403kB)

Анотація

Ця стаття є частиною дослідження онтології театральності та перформативності в соціокультурному вимірі, мета якої – визначити основні віхи утворення поняття перформативності в світовій культурі, а також прояви перформативності у творенні соціальної реальності в соціокультурному та освітньому просторі. Текст висвітлює зростаючий інтерес до перформативних мистецтв українськими культурними організаціями та дослідниками, який став значущим після початку вторгнення Росії в Україну. У статті порушується питання різноманітності мистецьких та соціокультурних ініціатив, що розвивають перформативні практики. Зокрема, відсутність системного підходу та глибокого розуміння понять перформансу та перформативності серед українських дослідників спонукає до актуалізації цієї проблеми. Також розглянуто походження цих термінів з лінгвістики, а їх трансформацію та вплив на культуру та суспільство висвітлюється через призму праць таких авторитетних філософів та теоретиків перформативності, як Джон Л. Остін, Річард Шехнер, Еріка Фішер-Ліхте. У статті сфокусовано увагу на питання ідентичності, проблеми розуміння культурного спадку та взаємодії із світовим культурним контекстом через призму перформативних практик. Зважаючи на це, важливою є тема важливості усвідомленості власних дій і їх впливі на соціальну реальність, тому розглянуто приклади того, як перформанси впливають на глядачів і навпаки. Водночас підкреслено, що філософського підґрунтя перформативних практик уможливлює вплив на спосіб сприйняття і розуміння світу. Загалом, у статті осмислено необхідність комплексного підходу до перформативної діяльності, акцентуючи на значенні для розвитку сучасної культури та необхідності досліджень інтеграції в цей процес з оку українського суспільства.
(This article is a part of the research on the ontology of theatricality and performativity in the socio-cultural dimension, aimed at identifying the key milestones in the formation of the concept of performativity in culture, as well as manifestations of performativity and their impact on the creation of social reality in the socio-cultural and educational contexts. The text highlights the growing interest in performative arts among Ukrainian cultural organizations and researchers which became significant after the start of Russia’s invasion of Ukraine. The article discusses the diversity of artistic and socio-cultural initiatives that develop performative practices, noting the lack of a systematic approach and deep understanding of the concepts of performance and performativity in Ukrainian research community. It also examines the linguistic studies origins of these notions, and their transformation and impact on culture and society are elucidated due to the works of philosophers and theorists of performativity, such as John L. Austin, Richard Schechner, Erika Fischer-Lichte, and others. The article raises issues of identity, understanding of cultural heritage, and interaction with the global cultural context within performative practices. It also emphasizes the importance of awareness of one's actions and his/her impact on social reality. The article provides examples of works and their influence on viewers, who also become active participants of performance. Furthermore, it highlights the significance of the philosophical foundation of performative practices and its influence on the way the of perciieving and understanding the world. Finally, the article draws attention to the necessity of a comprehensive approach to performance studies, emphasizing its importance for the development of contemporary culture and the need for Ukrainian research and integration into this process.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: перформанс, перформативність, соціальна реальність, культура, освіта, театр, драма (performance, performativity, social reality, culture, education, theatre, drama)
Теми: За напрямами > Загальний відділ > Культурологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 23 Сер 2024 10:14
Остання зміна: 23 Сер 2024 10:14
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9343

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент