Просторові координати метадраматичної поетики п’єс Уласа Самчука (The spatial coordinates of the metadramatic poetics of Ulas Samchuk’s plays)

Вісич, О. А. (O. Visych) (2024) Просторові координати метадраматичної поетики п’єс Уласа Самчука (The spatial coordinates of the metadramatic poetics of Ulas Samchuk’s plays). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія» (22(90)). pp. 61-65. ISSN 25192558

[thumbnail of metadramatic poetics.pdf] PDF - Published Version
Download (499kB)

Анотація

У статті проаналізовано п’єси Уласа Самчука у світлі метадраматичної поетики. Метадрама стала провідною театральною та драматичною тенденцією в ХХ ст., направленою на саморефлексію театру як творчого простору і як філософської метафори світобудови. Серед численних прийомів та технік метадрами у межах запропонованого дослідження акцентовано на метадраматичному переосмисленні художнього простору. Наголошено, що Улас Самчук був пристрасним театралом, стежив за драматургійними тенденціями у світовій та українській літературі, що позначилося на його власних драмах. Матеріалом дослідження стали твори “Жертва пані Маї”, “Шумлять жорна”, “Слухайте! Слухайте! Говорить Москва!”. Метою студії є аналіз метадраматичних засобів у драматургії Уласа Самчука, зокрема визначення специфіки художнього простору в п’єсах автора. Серед прийомів метадрами у творах письменника визначено елементи антитеатрального дискурсу (“Жертва пані Маї”), інсценізацію судового засідання, як однією з форм культурних перформансів (“Жертва пані Маї”, “Шумлять жорна”). Інтермедіальному подвоєнню сценічної дійсності сприяє використання образу радіо. На прикладі одноактівки “Слухайте! Слухайте! Говорить Москва!” спостерігаємо конфлікт топосів, що стають художніми метафорами протиборчих ідеологій. Простір п’єси зазнає метадраматичного розщеплення завдяки нашаруванню географічних та метафізичних топосів, серед яких умовне індустріальне місто, де розташоване помешкання головного героя професора Чортомолова, міфологізована Європа, Москва як ідеологічний надпростір, Харків, що символізує травматичне минуле, до якого не хочуть повертатися персонажі, та Крим, що стає територію віртуального протистояння множинних утопій.
(The article delves into Ulas Samchuk’s plays through the lens of metadramatic poetics. Metadrama, a prominent theatrical and dramatic trend of the 20th century, deals with the self-reflection of the theatre both as a creative space and as a philosophical metaphor for the universe. Within the numerous techniques and methods of metadrama, this study examines the metadramatic reinterpretation of artistic space. Ulas Samchuk was a passionate theatregoer, tracing dramatic trends in world and Ukrainian literature, which affected his own dramas. The primary focus of this analysis lies in discerning the specifics of artistic space within Samchuk’s plays. Among the metadramatic techniques evident in his works are elements of anti-theatrical discourse (as seen in “The Victim of Pani Maya”) and the staging of a courtroom proceeding as a form of cultural performance (presented in both “The Victim of Pani Maya” and “One can hear the noise of the Millstones”). Additionally, the image of radio serves to intermedially double the portrayal of stage reality. In the one-act play “Listen! Listen! Moscow is speaking!”, we witness a conflict of topoi becoming artistic metaphors for opposing ideologies. The play’s space experiences a metadramatic division through the layering of geographical and metaphysical topoi. These include the conventional industrial city where the protagonist, Professor Chortomolov, resides; mythologized Europe; Moscow depicted as an ideological superspace; Kharkiv as a symbol of the traumatic past that the characters do not want to return to; and Crimea, which evolves into a realm of virtual confrontation among multiple utopias.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: метадрама, художній простір, топос, Улас Самчук, образ радіо, інтермедіальність, Крим (metadrama, artistic space, topoi, Ulas Samchuk, image of radio, intermediality, Crimea)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 30 Жов 2024 07:53
Остання зміна: 30 Жов 2024 07:53
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9408

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент