Кочерга, С. О. (S. Kocherga) (2024) Художня інтерпретація комплексу безґрунтянства в романі Уласа Самчука “На краю часу” (The artistic interpretation of groundlessness complex in the novel “On the Edge of Time” by Ulas Samchuk). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія» (22(90)). pp. 66-69. ISSN 25192558
PDF
- Published Version
Download (465kB) |
Анотація
Стаття присвячена екзистенціальній проблемі безґрунтянства, до якої інтенсивно зверталися українські письменники, особливо у діаспорі ХХ ст. Актуальною вона залишається і в літературі сьогодення. Улас Самчук зарекомендував себе як автор, для якого тема безґрунтя є органічною, зважаючи на його життєвий досвід, зафіксований у творах (“Плянета Ді-Пі”, “П’ять по дванадцятій: записки на бігу”, “На білому коні”, “На коні вороному”). Мета статті – на матеріалі роману Улас Самчука “На краю часу” дослідити комплекс безґрунтянства, який став психологічним викликом для героїв твору, котрі вимушено покинули Батьківщину, яка потерпала від колонізації після Першої світової війни та революційних подій. У роботі використано культурноісторичний підхід, метод екзистенційного аналізу, а також прийоми біографічної, структуралістської, психологічної та інтертекстуальної інтерпретації літературного тексту. Поняття безґрунтя тісно пов’язане з філософською теорією укорінення (М. Гайдеґґер, С. Вейль). У статті комплекс безґрунтя осмислено у світлі праць українських вчених (М. Шлемкевич, Ю. Шерех, Л. Тарнашинська, О. Сінченко). Роман Уласа Самчука “На краю часу” (1963), вперше опублікований через 60 років, оприявнив невідомий раніше пласт доробку письменника. У ньому розкрито три типи утвердження національної ідентичності, до якої вдавались біженці: організовані протести (віче у Празі), міжособистісна комунікація, літературна творчість. Головний герой твору, молодий письменник Ярема Бойчин, долає симптоми безґрунтянства попри несприятливі історичні обставини. Його внутрішній конфлікт посилює герой-опонент Петрицький, який уособлює зневіру, зречення від ідеї самореалізації у письменстві. Автобіографічний роман “На краю часу” переконливо ілюструє феномен “загубленої української людини”, комплекс духовного сирітства емігрантів, водночас утверджує цінність художнього слова для національного життя, доводить силу духу письменника, свідомого своєї місії а чужій землі.
(The article deals with the existential problem of groundlessness, intensively addressed by Ukrainian writers, especially in the 20th –century diaspora literature. Ulas Samchuk has established himself as an author for whom the theme of groundlessness is organic, considering his life experience described in “Planet D. P.”, Five Past Twelve: Notes on the Run”, “On a White Horse”, “On a Raven Horse”). The article aims to study the problem of groundlessness on the material of Ulas Samchuk’s novel “On the Edge of Time” examining it as a psychological challenge for the characters of the work who were forced to leave their homeland that suffered from colonization after the First World War and revolutionary events. The research uses a cultural-historical approach, the method of existential analysis, and the techniques of biographical, structuralist, psychological, and intertextual interpretation of a literary text. The concept of groundlessness is closely related to the philosophical theory of rootedness (M. Heidegger, S. Weil). In the article, the complex of groundlessness is comprehended in the light of the works of Ukrainian scholars (M. Shlemkevych, Y. Sherekh, L. Tarnashynska, O. Sinchenko). Ulas Samchuk’s novel “On the Edge of Time” (1963), first published 60 years later, reveals a previously unknown layer of the writer’s oeuvre. It explores three types of assertion of national identity resorted to by refugees: organized protests (the Viche in Prague), interpersonal communication, and literary creativity. The protagonist of the novel, a young writer Yarema Boychyn, overcomes the symptoms of groundlessness despite adverse historical circumstances. The protagonist’s inner conflict is intensified by his opponent, Petrytskyi, who embodies despair and renunciation of the idea of self-realisation in writing. The autobiographical novel “On the Edge of Time” convincingly illustrates the phenomenon of the “lost Ukrainian man”, the complex of emigrants’ spiritual orphanhood, while at the same time affirming the value of the artistic word for national life, proving the strength of writer’s spirit, conscious of his mission in a foreign land.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | безґрунтянство, екзистенція, еміграція, ідентифікація, образ-двійник (groundlessness, existence, emigration, identification, double image) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури |
Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
Дата розміщення: | 30 Жов 2024 08:42 |
Остання зміна: | 30 Жов 2024 08:42 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9409 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |