Балашов, Е. М. (E. Balashov) and Каламаж, В. О. (V. Kalamazh) (2020) Психологічні особливості рефлексивної компетентності особистості студентів на особистісному рівні. (Psychological features of reflexive competence of students' personality at the personal level). Актуальні проблеми психології, т. 14. pp. 12-26. ISSN 20724772
![]() |
PDF
- Published Version
Download (423kB) |
Анотація
Стаття присвячена теоретико-методологічному дослідженню проблеми особливостей рефлексивних вмінь студентів на особистісному рівні. Разом з теоретичним аналізом наукового доробку, що стосується дослідження цієї тематики, у статті ми намагалися визначити показники, що відображають кількісні аспекти їх сформованості, та емпірично визначити рівні рефлексивних вмінь студентів на особистісному рівні. За допомогою методики О. Савченко «Рефлексивні вміння (особистісний рівень)» визначено узагальнені показники середніх значень рефлексивних вмінь особистісного рівня як: «організовувати процес осмислення моделі проблемно-конфліктної ситуації»; «реструктурувати модель проблемно-конфліктної ситуації»; «визначати мету діяльності, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між отриманими результатами і характером організації проблемно-конфліктної ситуації»; «організовувати внутрішній діалог, використовувати власний досвід»; «гнучко змінювати позицію, вибирати нові способи вирішення проблеми»; «здійснювати ретельний самоаналіз отриманих результатів, власних дій і здібностей, переосмислювати альтернативні способи вирішення проблемно-конфліктної ситуації»; «визначати новий сенс свого становища в проблемно-конфліктній ситуації, співвідносити актуальні цілі діяльності з загальним сенсом життя» та загальний рівень розвитку рефлексивних умінь на особистісному рівні. З отриманих даних можемо зробити висновок, що у досліджуваній групі студентів переважає низький та середній рівень розвитку рефлексивних умінь особистісного рівня, що потрібно враховувати під час організації їх навчальної роботи. Привертає увагу особливо низький рівень розвитку таких рефлексивних умінь студентів, як: «Експериментувати, випробовувати нові способи розв’язання складних ситуацій»; «Виокремлювати власні особливості, що заважають знайти засіб вирішення проблеми»; «Зберігати в пам’яті й використовувати інформацію про те, у яких випадках який спосіб вирішення проблеми виявився найефективнішим».
(The article has been devoted to theoretical and methodological study of the issue of peculiarities of reflexive abilities of student at personal level. Together with the theoretical analysis of the studies regarding this topic, we have tried to determine the indicators, which reflect the quantitative aspects of their formation, and empirically evaluate the levels of reflexive abilities of students at personal level. Using the methodology of O. Savchenko “Reflexive abilities (personal level)”, there gave been evaluated the general indicators of the average meanings of reflexive abilities at personal level. Among those are such abilities as to: “organize the process of thinking over the model of problematic-conflict situation”; “determine the purpose of activity, set the reason-cause relations between the received results and character of organization of problematic-conflict situation”; “organize the internal dialogue, use own experience”; “flexibly change position, choose new ways to solve the problem”; “execute careful self-analysis of the received results, own activity and abilities, rethink alternative ways of solving the problematic-conflict situation”; “determine the new sense of own position in a problematic-conflict situation, correlate the actual goals with the common sense of life”, and the general level of reflexive abilities development at personal level. The received empirical results have enabled our conclusions that at the studied sample of students prevails low and medium levels of reflexive abilities at personal level, which is important to be considered in organization of the educational process. It is necessary to draw special attention to the particularly low level of such reflexive abilities of students as to: “experiment, try new ways of solving the difficult situations”; “determine the own features, which hinder finding the way of solving the problem” and “keep in memory and use information, in which cases the way of the problem solving was the most efficient”.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | рефлексивні компетентності особистості, рефлексивні вміння, особистісний рівень, навчальна діяльність, студент (reflexive competencies of personality; reflexive abilities, personal level, learning activity, student) |
Теми: | За напрямами > Психологія |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки |
Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
Дата розміщення: | 21 Січ 2025 13:25 |
Остання зміна: | 21 Січ 2025 13:25 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9558 |
Actions (login required)
![]() |
Переглянути елемент |