Від забуття до пізнання: травматичний досвід боснійської війни в романі Саші Станішича «Як солдат ремонтував грамофон» (From forgetting to cognition the traumatic experience of the Bosnian war in Sasha Stanisic’s novel “How a soldier repaired the gramophone”)

Пухонська, О. Я. (O. Pukhonska) (2021) Від забуття до пізнання: травматичний досвід боснійської війни в романі Саші Станішича «Як солдат ремонтував грамофон» (From forgetting to cognition the traumatic experience of the Bosnian war in Sasha Stanisic’s novel “How a soldier repaired the gramophone”). Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика, 32(71) (ч. 2). pp. 194-198.

[thumbnail of THE TRAUMATIC EXPERIENCE.pdf] PDF - Published Version
Download (311kB)

Анотація

Запропонована стаття є результатом інтердисциплінарного дослідження літературної рецепції травми війни. Авторка студії намагається проаналізувати особливості сучасного сприйняття югославських воєн поколінням, для якого ця трагедія має вимір і постпам’яті, і безпосередньої травми. Дослідження здійснено на прикладі роману «Як солдат ремонтував грамофон» німецького письменника боснійського походження Саші Станішича. Письменник зосереджує увагу на проблемі впливу досвіду минулого на індивіда, котрий у дитинстві став свідком подій, які не вдасться просто забути. Минуле досить часто має згубний вплив на формування життєвих реалій, пріоритетів і цінностей людини, тому герой досліджуваного роману вирушає спочатку у психологічну мандрівку у власне дитинство, а потім зважується на фізичне повернення у край свого дитинства, із яким його розлучила війна. На тлі життя головного героя та його родини С. Станішич розглядає значно ширшу проблему – посткомуністичної травми європейських суспільств. Так чи так, але намагання окремих повоєнних лідерів (зокрема Сталіна та Йозефа Тіто) сформувати ідеальні комуністичні суспільства не призвели до бажаних результатів. Навпаки, вони спровокували чергові конфлікти, що увиразнили численні прорахунки у процесі відбудови Європи після Другої світової війни. З найбільшої катастрофи ХХ ст. Не було винесено відповідних уроків, що призвело до остаточного краху тоталітарної системи згодом, однак знову-таки ціною мільйонів жертв. У цій статті основну увагу звернено саме на приклад Югославії, неминучий розпад якої призвів до майже десятилітніх воєн на її території із сотнями тисяч жертв серед цивільного населення, мільйонами біженців і досьогоднішніми спробами віднайти історичну справедливість, вилікувати глибокі повоєнні травми, що розтягнулися вже на кілька поколінь.
(Suggested article is a result of interdisciplinary research of the literary reception of war trauma. The author of the study tries to analyze the peculiarities of the contemporary vision and understanding of Yugoslav Wars by the generation for whom that tragedy is percepted as postmemory and as their own trauma. The study is based on the novel “How the Soldier Repairs the Gramophone” belongs to German author of Bosnian origin Sasa Stanisic. Writer payed main attention to the problem of influence of the traumatic experience on separate person. The matter is that this person who in his childhood witnessed events that can not be forgotten. That’s why the hero of the analyzed novel firstly goes to the psychological journey into his own childhood and then he decides to return to the town where he was grown up and with which he was separated by the war. On the background of the life of the protagonist and his family, S. Stanishich considers a much broader problem – the post-communist trauma of European societies. Either way, the efforts of individual postwar leaders (including Stalin and Joseph Tito) to form ideal communist societies did not yield the desired results. On the contrary, they provoked another conflict, which highlighted numerous miscalculations in the process of rebuilding Europe after World War II. In other words, no lessons were learned from the world’s greatest catastrophe of the twentieth century, which led to the final collapse of the totalitarian system later, but again at the cost of millions of victims. This article focuses on the example of Yugoslavia, whose inevitable disintegration led to nearly a decade of war on its territory with hundreds of thousands of civilian casualties, millions of refugees, and attempts to find historical justice and cure deep post-war trauma that spanned several generations.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: югославські війни, травма, пам’ять, література, досвід (Yugoslavian Wars, trauma, memory, literature, experience)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 10 Лют 2025 09:13
Остання зміна: 10 Лют 2025 09:13
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9603

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент