Янковська, Ж. (Zh. Yankovska) (2024) Фольклорні записи та фольклоризовані оповідання Олени Пчілки для дітей молодшого шкільного віку: виховний аспект (Folklore records and folklorized stories of Elena Pchilka for children of primary school age: educational aspect). Волинь філологічна: текст і контекст (вип.38). pp. 7-20.
![]() |
PDF
- Published Version
Download (356kB) |
Анотація
Олена Пчілка – славетна українка, яка свого часу проявила себе у різних видах наукової, видавничої, письменницької та громадської діяльності, тривко вписала своє ім’я в історію національної культури загалом. Її сподвижницька праця, до вивчення якої через роки забуття у радянські часи сьогодні повертаються науковці, має бути належно поцінована українцями. Цьогоріч є чудова нагода вшанувати письменницю такими дослідженнями у 175-літній ювілей. Фольклорні записи й авторська проза Олени Пчілки, адресована дітям дошкільного та молодшого шкільного віку, заслуговує на особливу увагу, оскільки містить потужний виховний компонет, сюжетно цікава дітям. Тому метою цієї статті є простежити морально-етичний потенціал, закладений у прозі письменниці для дітей цієї вікової групи. Методологія. Зважаючи на це, при написанні статті за основу взято принцип текстологічного аналізу, а також метод біографізму, оскільки авторка записувала (фольклорні) та писала свої твори насамперед для своїх дітей, водночас піклуючись і про всіх українських. У результаті дослідження виявлено фольклорні інтенції прози для дітей Олени Пчілки. Вона сюжетно й особливо за стилем викладу тяжіє до народної творчості. Тому на рівні фольклористично-літературознавчого пізнання можна говорити одночасно про процеси фольклоризму та фольклоризації у її творах. Це свідчить про глибоке знання та розуміння письменницею фольклору, у тому числі дитячого, усвідомлення того, наскільки творчість народу володіє могутнім виховним контекстом. Висновки. Взявши це до уваги та спираючись на сюжети творів Олени Пчілки, можемо стверджувати, що педагоги початкової школи та батьки у творах авторки, й зокрема сконцентрованих у збірці «Годі, діточки, вам спать!», знайдуть цікавий матеріал для читання й обговорення на уроках, позакласних заходах і вдома, який не залишить дітей байдужими й сприятиме вихованню у них найкращих людських рис та моральних якостей: доброти, відповідальності, людської гідності, взаємоповаги, вони отримають справжні уроки суспільної поведінки.
(Olena Pchilka is a famous Ukrainian woman who, at one time, proved herself in various types of scientific, publishing, literary and public activities, permanently inscribed her name in the history of national culture in general. Her selfless work, to which scientists are now returning after years of oblivion in Soviet times, should be properly appreciated by Ukrainians. This year, there is a great opportunity to honor the writer with such research on her 175th anniversary. Folklore records and the author's prose of Olena Pchilka, addressed to children of preschool and primary school age, deserve special attention, as they contain a powerful educational component, the plot is interesting for children. Therefore, the purpose of this article is to trace the moral and ethical potential embedded in the writer's prose for children of this age group. Considering this, the article uses the principle of textual analysis, as well as the biographical method, since the author recorded (folklore) and wrote her works primarily for her children, while at the same time taking care of all Ukrainians. As a result of the research, the folklore intentions of Olena Pchilka's prose for children were revealed. She gravitates towards folk art in terms of plot and especially in terms of presentation style. Therefore, at the level of folkloristic-literary knowledge, we can simultaneously talk about the processes of folklorism and folklorization in her works. This testifies to the writer's deep knowledge and understanding of folklore, including children's folklore, awareness of the extent to which the people's creativity has a powerful educational context. Taking this into account and relying on the plots of Olena Pchilka's works, we can say that elementary school teachers and parents will find interesting material for reading and discussion in the lessons in the author's works, and in particular those concentrated in the collection «Enough, children, sleep!». This stories will not leave children indifferent and will contribute to the education of the best human traits and moral qualities in them: kindness, responsibility, human dignity, mutual respect, they will receive real lessons of social behavior.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | творчість Олени Пчілки, проза для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, фольклорні записи, авторські оповідання, фольклоризм/фольклоризація, виховний потенціал (creativity of Olena Pchilka, prose for children of preschool and primary school age, folklore records, author's stories, folklore/folklorization, educational potential) |
Теми: | За напрямами > Етнологія. Етнографія. Фольклор |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту |
Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
Дата розміщення: | 19 Лют 2025 11:55 |
Остання зміна: | 19 Лют 2025 11:55 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9615 |
Actions (login required)
![]() |
Переглянути елемент |