Балашов, Е. М. (E. Balashov) (2020) Особливості метакогнітивної усвідомленості у навчальній діяльності студентів (Peculiarities of Metacognitive Awarenessin the Students’ Training). Проблеми сучасної психології (№ 48). pp. 11-34. ISSN 26636956
![]() |
PDF
- Published Version
Download (804kB) |
Анотація
Актуальним завданням сучасної психологічної науки є необхідність роз-витку методологічного інструментарію для дослідження метакогні-тивних компонентів, які підвищують результативність навчальної ді-яльності студентів. Виникає гостра потреба науково охарактеризува-ти особливості метакогнітивної усвідомленості студентів і визначити її місце у структурі метапізнавальної діяльності. Актуальність запро-понованої теми визначається також і з огляду на те, що цю діяльність можна розвивати упродовж життєдіяльності особистості, й у такий спосіб підвищувати ефективність усього навчального процесу. Мета нашого дослідження – теоретичний аналіз й емпіричне ви-значення метакогнітивної усвідомленості студентів у навчальній діяль-ності. У статті теоретично проаналізовано й емпірично продіагносто-вано рівні метакогнітивної усвідомленості (включеності у діяльність) студентів у процесі навчання в університеті.Методи дослідження включали поєднання теоретичного аналізу наявних концептуальних положень щодо вивчення феномену метаког-нітивної усвідомленості й емпіричного визначення її показників за до-помогою опитувальників «Метакогнітивна включеність у діяльність» (Г. Шро, Р. Деннісон; в адаптації А. Карпова й І. Скитяєвої) та методики «Метакогнітивні властивості особистості» Д. Еверсона, а саме однієї зі шкал цієї методики – «метакогнітивна включеність у діяльність». Результати дослідження дають підстави стверджувати, що в індивідуальній роботі зі студентами доцільно використовувати опи-тувальник метакогнітивної включеності у діяльність (Metacognitive Awareness Inventory – МАI Г. Шро і Р. Деннісона; в адаптації А. Карпова й І. Скитяєвої) й опитувальник «Метакогнітивні властивості особистос¬ті» Д. Еверсона. Ці методики дають змогу виявити студентів із дуже низькими та низькими рівнями метакогнітивної усвідомленості, визна-чити, які метакогнітивні процеси, важливі для рівня успішності, вони не використовують, але потенційно можуть використовувати. Наведено дані про рівні метакогнітивної усвідомленості (включеності у діяльність) студентів, серед яких значно переважає середній рівень. Отримані за цими двома методиками емпіричні дані можуть дозволити підвищити ефективність використання відповідних матеріалів у навчальному про-цесі за результатами узагальнення тих метакогнітивних елементів, які студенти використовують найчастіше.Висновок. За результатами дослідження є підстави стверджува-ти, що визначення й аналіз метакогнітивної усвідомленості студентів може бути для викладачів ефективним інструментом, який ураховува-тиме індивідуальні особливості студентів і належним чином будувати-ме їх діяльність, націлену на удосконалення своїх метакогнітивних знань і вмінь. Це важливо в умовах ставлення до студентів як суб’єктів власної пізнавальної діяльності.
(The up-to-date task for the modern psychological science is the need to develop methods for researching metacognitive components, which increase the efficiency of students’ educational activity. There is an urgent need to specify the peculiarities of students’ metacognitive awareness in scientific determination and to define its role in the structure of metacognitive activity. The relevance of the proposed topic is also determined by the viewpoint that this activity can be developed throughout the life of a personality, thus, the efficiency of the educational process can be increased. The aim of the article was to analyze theory and to research empirically metacognitive awareness of students in training. In the article, we have analyzed theory and diagnosed empirically the levels of metacognitive awareness (involvement in activity) of students in the process of their training at the university. The methods of our research included theoretical analysis of the present conceptual studies of the phenomenon of metacognitive awareness and empirical evaluation of its indicators with the use of the questionnaire «Metacognitive Awareness Inventory» by G. Schraw and R. Dennison (adapted by A. Karpov and I. Skytiaieva). We also used the D. Everson’s questionnaire of metacognitive characteristics of personality, and in particular the scale of metacognitive involvement in activity. Results of the research allow us to conclude that in the individual work with students it is advisable to use the Metacognitive Awareness Inventory by G. Schraw and R. Dennison, adapted by A. Karpov and I. Skytiaieva, and the Everson’s questionnaire «Metacognitive Characteristics of a Personality». These methods allow to identify students with either very low or low levels of metacognitive awareness, and find out, which metacognitive processes that are important for the efficiency level they do not use, but potentially can use. In the article, the results of the theoretical analysis and empirical research of the issue of metacognitive awareness have been presented. The author has provided data on the levels of metacognitive awareness (involvement in activity) of students, among them the average level has significantly prevailed. The data obtained with the use of the two methods can improve the efficiency of the use of relevant materials in the educational process based on the general analysis results of the metacognitive element, which students use most often.Conclusions. According to the results of the research, we can conclude that identification and analysis of metacognitive awareness of students can be an effective tool for the pedagogues, which would consider individual characteristics of students and appropriately build their activity focused at improvement of their own metacognitive knowledge and skills. This is important in the context of the attitude towards students as the subjects of their own cognitive activity.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | метапізнання, метакогнітивна усвідомленість, ме-такогнітивна включеність у діяльність, метакогнітивні знання, мета-когнітивні процеси, навчальна діяльність, студенти (metacognition, metacognitive awareness, metacognitive involvement into activity, metacognitive knowledge, metacognitive processes, educational activity, students) |
Теми: | За напрямами > Психологія |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки |
Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
Дата розміщення: | 24 Лют 2025 14:08 |
Остання зміна: | 24 Лют 2025 14:09 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9643 |
Actions (login required)
![]() |
Переглянути елемент |