АКТУАЛЬНІСТЬ ФІЛОСОФСЬКИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. (The topicality of the Philosophical Research in the System of Higher Education of Ukraine.)

Берегова, Г. (G. Beregova) (2013) АКТУАЛЬНІСТЬ ФІЛОСОФСЬКИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. (The topicality of the Philosophical Research in the System of Higher Education of Ukraine.). Наукові записки. Серія "Філософія" (Вип.14). pp. 133-138.

[thumbnail of Beregova_Filosof_Vyp_14.pdf] PDF - Published Version
Download (715kB)

Анотація

У роботі порушено проблеми сучасних філософських досліджень у системі вищої освіти України, обґрунтовано актуальність, визначено напрями та стратегічну роль філософських досліджень на сучасному етапі розвитку українського суспільства.
Зазначено, що сучасні дослідження з філософії освіти полягають у соціально-філософській кон-цептуалізації світоглядно-формуючого потенціалу філософського знання у вищій школі України, обґрунтуванні й розробці нового концептуально-методологічного підходу до формування особистості майбутнього фахівця засобами філософських наук, надання науково-обґрунтованих пропозицій і рекомендацій щодо вдосконалення змісту, методів і прийомів навчання, учіння й виховання студентів у контексті гуманізації і гуманітаризації вищої освіти.
(The article raises the problems of contemporary philosophical research in the system of higher education in Ukraine and outlines the ways of their possible and rational solving in view of the needfor developing new approaches to training and education of the younger generation.
Referring to the teaching methodology enriched with social and humanitarian issues and aspects of humanizing education as well, the topicality of the problem is grounded, the directions and strategic role of the philosophical studies at the current stage of the development of Ukrainian society are determined.
The article highlights the fact that philosophy provides a new level of understanding the educational and training issues, programming the changes in higher education by means of purposive selection of the educational material, which is based on practical results of educational activities.
It is indicated that the current research in philosophy of education lies in the social and philosophical conceptualization of outlook-forming potential ofphilosophical knowledge in higher education of Ukraine, the justification and development of a new conceptual and methodological approach to the formation of identity of future professional by means of philosophy, the provision with scientifically based suggestions and recommendations for improving the content, methods and techniques of teaching, learning and training the students in the context of humanization and humanitarization of higher education.
The tentative trends of contemporary philosophical research in the sphere of higher education in Ukraine are outlined, the main of which being the humanistic culture-forming potential ofphilosophy in the system of education and training offuture generations; the meaningful filling ofphilosophical knowledge in higher education depending on specialty and specialization, the humanization and humanitarization of the national higher education and the development of new concepts of philosophy of education and technologies of forming the value-normative outlook of an individual as well.
The paper makes the conclusions about theoretical and practical value ofphilosophical and educational research in Ukraine that consist in justification and implementation of the educational concepts that make it possible to use philosophical knowledge as a tool for forming an outlook pragmatically focused on the social and educational outcome forming a person of the future who is able to ensure the survival of the civilization and mankind) and to contribute to the creation of a new system of training highly qualified specialists in the information society according to the requirements and challenges of the time.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Філософія освіти, вища освіта, навчально-виховний процес, світогляд особистості, гуманізація, гуманітаризація, філософсько-освітні концепції. (Philosophy of education , teaching and educational process, higher education, personal outlook, humanization, humanitarization, philosophical and educational concepts.)
Теми: За напрямами > Освіта > Вища освіта. Університети. Підготовка наукових кадрів
За напрямами > Філософія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 31 Жов 2013 14:00
Остання зміна: 31 Жов 2013 14:00
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2432

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент