Теоретичні засади формування стратегії управління комунікаціями у закладах вищої освіти (Theoretical basis for the formation of communications management strategy in higher education institutions)

Ковальчук, Bіталій (Vitalii Kovalchuk) (2020) Теоретичні засади формування стратегії управління комунікаціями у закладах вищої освіти (Theoretical basis for the formation of communications management strategy in higher education institutions). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал (19(47)). pp. 43-50. ISSN 2311-5149

[thumbnail of 8.pdf] PDF - Published Version
Download (591kB)

Анотація

У статті здійснено узагальнення теоретичних засад формування стратегії управління комунікаціями у закладах вищої освіти України на основі визначення її складових та врахування особливостей використання комунікацій
в освітньому просторі. Відзначено, що однією з особливостей формування стратегії управління комунікаціями у
ЗВО є певні специфічні риси їх фінансово-економічної діяльності, які досить часто унеможливлюють всі намагання
керівництва закладів розвивати своє інформаційно-комунікаційне забезпечення. Зроблено висновок, що запропоновані у роботі основні етапи формування та реалізації стратегії управління комунікаціями у ЗВО України дозволять
менеджменту закладів вирішити ряд проблем стратегічного та тактичного характеру та дозволить розвивати
власні комунікаційні стратегії.
(The article summarizes the theoretical foundations for the formation of communication management strategy in higher
education institutions of Ukraine determining its components and considering the application peculiarities of communications
in the educational field. The author states that in conditions of fierce competition on the higher education market, effective
management of communication is of great importance; the level of its development determines the quality of the educational
process, financial and economic situation of education institutions and provides opportunities for our youth to obtain higher
education in Ukraine. The formation and development of educational management are particularly important today in all
countries, as the quality of education depends not only on the professional skill of a teacher and the student’s desire to receive
quality educational services but also on the quality of management of all educational activities. Communication management is considered to be one of the most important tools for educational management. In the current difficult conditions of the
pandemic, it can expand the opportunities of educational activities, preserve the scientific, financial and economic potential
of the educational institutions, and introduce modern innovative forms of education following world standards of educational
quality. Besides, communication management helps prevent corruption in the educational institutions, expand the interaction
between educational institutions and employers bringing the domestic labour market closer to the civilized standards of the
European Union. The author mentions that there are peculiarities of communication in the educational sphere and indicates
certain problems associated with the specific features of the financial and economic activities of the educational institutions.
The uncertainty of the external and internal environment of educational institutions and the constant lack of funds require
communication management application not only in everyday learning but, to a greater extent, to advertise educational
institutions, use modern interactive technologies to attract students, seek additional educational services. Therefore, the main
stages of the formation and implementation of the communication management strategy in the educational institutions of
Ukraine proposed in the article, will allow the management of institutions to solve several strategic and tactical problems and
will develop their communication strategies)

Тип файлу: Стаття
Additional Information: DOI: 10.25264/2311-5149-2020-19(47)-43-50
Ключові слова: управління комунікаціями, формування стратегії, заклади вищої освіти, теоретичні засади, освітня послуга, рівень (communications management, strategy formation, educational institutions, theoretical basis, education service, level)
Теми: За напрямами > Економіка
Підрозділи: Економічний факультет > Кафедра економіко-математичного моделювання та інформаційних технологій
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 21 Лют 2021 19:03
Остання зміна: 21 Лют 2021 20:17
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8421

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент