Digital Repository of Ostroh Academy

Психологічний вимір інтеракції різнотипових підходів до вивчення української мови як рідної і як державної (THE PSYCHOLOGICAL DIMENSION OF THE POLYTYPICAL APPROACHES INTERACTION WHEN STUDYING THE UKRAINIAN LANGUAGE AS A MOTHER TONGUE AND AS A STATE LANGUAGE)

Дідук-Ступ’як, Г. (H. Diduk-Stupiak) (2014) Психологічний вимір інтеракції різнотипових підходів до вивчення української мови як рідної і як державної (THE PSYCHOLOGICAL DIMENSION OF THE POLYTYPICAL APPROACHES INTERACTION WHEN STUDYING THE UKRAINIAN LANGUAGE AS A MOTHER TONGUE AND AS A STATE LANGUAGE). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія і педагогіка». (Вип.29). pp. 37-40.

[img] PDF - Published Version
Download (1MB)

Abstract

У статті розкрито психологічні засади інтеракції різнотипових підходів до вивчення української мови у 5–9 класах; розглянуто ключові поняття дидактичної психології та їх роль у формуванні комунікатив- ної компетентності школярів; обґрунтовано потребу дослідження психологічних явищ у підлітків 5–7 і 8–9 класів; проаналізовано психологічні проблеми різних підходів до вивчення мови; з’ясовано психологічні чинники підвищення рівня оволодіння українською мовою як рідною і як державною. (The psychological grounds of interaction of different types of approaches to the study of the Ukrainian language in the 5–9th forms have been analyzed in the article. The key notions of Didactic Psychology and their role in the communicative competence formation in pupils have been defined. The necessity to investigate psychological phenomena of the youth of 5–7 and 8–9 school forms have been substantiated. Psychological problems of different approaches to language study have been analyzed. Psychological preconditions of the development of the language acquisition level of Ukrainian as the native and state language have been determined.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка (м. Тернопіль).
Uncontrolled Keywords: психологічні основи, інтеракція різнотипових підходів, комунікативна компетентність, вікові особливості школярів, оволодіння мовою, психологічні явища (psychological grounds, different type approaches interaction, communicative competence, age peculiarities of school pupils, language acquisition, psychological phenomena)
Subjects: by fields of science > Psychology
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 23 Feb 2015 14:08
Last Modified: 23 Feb 2015 14:08
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3513

Actions (login required)

View Item View Item