Філософські аспекти сучасної освіти (Philosophical Aspects of Modern Education)

Запорожець, М. (M. Zaporozhets) and Кожушко, Т. (T. Kozhushko) (2015) Філософські аспекти сучасної освіти (Philosophical Aspects of Modern Education). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.17). pp. 30-33.

[thumbnail of 8.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (264kB) | Preview

Анотація

У сучасних умовах пошуку плюралізму серед наявних моделей освіти постає актуальним поліфонічне зіставлення різних філософських конструктів освітнього простору. Дослідники галузі справедливо позиціонують цю проблему як інтегративну та полідисциплінарну, зазначаючи, що пріоритетність певного напряму або тільки однієї головної суперечності педагогічного процесу не веде до вирішення проблем сучасної освіти.
Відтак філософські інтерпретації освіти посідають суттєве місце у вирії гуманітарного знання. Розвиток освіти є потребою, без задоволення якої суспільство не має майбутнього. Останнє потребує активізації зусиль держави і громадянського суспільства щодо матеріального забезпечення освіти, зростання теоретичної активності педагогів та вчених, щодо прогнозування основних напрямів розвитку освіти у XXI столітті.
(In modern conditions of search of pluralism among existing models of education appears actual polyphonic comparisons
of various philosophical constructs of educational space. Researchers of area fairly position this problem as
integrative and polydisciplinary noting that priority of a certain direction or only main a contradiction of pedagogical process doesn’t conduct one to the solution of problems of modern education. Therefore philosophical interpretations of education take an essential place in circulation of humanitarian knowledge. The development of education is requirement without which satisfaction society has no future. The last demands activization of efforts of the state and civil society on material security of education, growth of theoretical activity of teachers and scientists, on forecasting of the main directions of a development of education in the XXI century.
Our era is characterized, first of all, by such fundamental phenomena as globalization and information revolution,
their influence on all aspects of life is such powerful and comprehensive that any of existing processes, can’t be rationally learned without their adequate reflection. Economy and policy, the interpersonal relations and morals, culture and art, household processes in literal sense of this word «are in captivity» of globalization and information influences. Isn’t an exception and education. Being transformed under the influence of globalization and information technologies, the education system gets new outlines. Reinterpreting tsennostno – orientation a context of modern vital space, it is necessary to consider two groups of rather independent and organically interconnected realities – external and internal.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Філософія освіти, світогляд, методологія, принципи плюралізму, синергетичний напрям восвіті (Education philosophy, outlook, methodology, the principles of pluralism, synergetic the direction in education)
Теми: За напрямами > Освіта
За напрямами > Філософія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 27 Лип 2015 13:32
Остання зміна: 27 Лип 2015 13:32
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3880

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент