Digital Repository of Ostroh Academy

Радянська естетика як окрема міфологічна складова тоталітарної пропаганди (Soviet Aesthetics as a Separate Component of Mythological Totalitarian Propaganda)

Демура, O. (О. Demura) (2015) Радянська естетика як окрема міфологічна складова тоталітарної пропаганди (Soviet Aesthetics as a Separate Component of Mythological Totalitarian Propaganda). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.17). pp. 101-106.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (280kB) | Preview

Abstract

У статті проаналізовано основоположні засади становлення радянської естетики в період тоталітаризму. На прикладах артефактів радянської культури продемонстровано основні трансформації, що їх зазнали основні естетичні категорії. Виокремлені основні системоутворюючі категорії радянської естетики. Досліджено вплив естетики на формування ідентифікації окремої людини, проходження нею певних етапів соціалізації, становлення її як особистості. Встановлене ідеологічне значення естетики, як засобу маніпулювання колективним несвідомим, через пропагандистські образи та символи. (The article analyzes the features of aesthetics formation during the totalitarian regime in the territory of the USSR. The basic aesthetic categories were characterized, their historical transformation was studied. The additional principles of formation of aesthetic discourse, which is served by totalitarian propaganda, were estableshed. The examples of artifacts of Soviet culture demonstrated the major changes and transformations, that took place in the main aesthetic categories. The category of heroic as totalitarian aesthetic innovations in space was considered. The analysis of Soviet culture through metanarrative principle was applied. Established, that Soviet propaganda, through aesthetics successfully produced the new meanings and endowed them cultural space, depending on the purpose of the official doctrine. The leading causes and consequences of social indoctrination were outlined. It means that ideological message is transmitted throughout aesthetic images and symbols, which is fixed at the subconscious level, in turn, leads to the manipulation of large populations through manipulation of the collective unconscious. The influence on the formation of aesthetics identification of a person, passing it certain stages of socialization, the formation of personality was proved.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова
Uncontrolled Keywords: Тоталітаризм, естетика, естетичні категорії, метанаратив, колективне несвідоме, ідеологія, пропаганда (Totalitarianism, aesthetics, aesthetic categories, metanarrative, collective unconscious, ideology, propaganda.)
Subjects: by fields of science > Philosophy
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 30 Jul 2015 06:45
Last Modified: 30 Jul 2015 06:45
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3893

Actions (login required)

View Item View Item