Digital Repository of Ostroh Academy

Релігійний компонент у світській освіті: історико-філософська рефлексія проблеми (The Religious Component in Secular Education: Historical-Philosophical Reflection of Problem)

Долід, В. (V. Dolid) (2015) Релігійний компонент у світській освіті: історико-філософська рефлексія проблеми (The Religious Component in Secular Education: Historical-Philosophical Reflection of Problem). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.17). pp. 134-138.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (275kB) | Preview

Abstract

У статті реконструйовано ключові космологічні погляди Птолемея, Ньютона, Лапласа, Гюйгенса та Галілея. Виявлено ступінь впливу теологічних уявлень на становлення їхніх наукових поглядів. Піддано критиці такий тип філософського аргументу, як «доказ від незнання». Висвітлено епістемологічні аспекти конфлікту науки та релігії. Здійснено аналіз можливих наслідків інкорпорації релігійного компоненту в освітній простір нашої держави. (One of the essential characteristics of the person is the desire to understand the world in which we live. Humanity has always interested in the formation of the universe and its structure, origin of galaxies, stars and planets. Philosophers and scientists have offered their own explanations of the mysteries of the world, and very often they are fundamentally different, and sometimes diametrically opposed. Analysis of the most famous works of thinkers can provide a common trend they turned to the field of spirituality-existential mental sphere of man, his faith, images and hypothetical ideas faced with an unusual, mysterious phenomenon and not finding it a rational explanation. It seemed all change in the twentieth century. However, many religious organizations try to influence on education policy to replace teaching the theory of evolution theory of intelligent design. Today, attempts to question the scientific knowledge, delete education «materialistic view of the world», substitute the knowledge accumulated by science, religious faith. The idea of teaching creationism and evolution as a synthetic equivalent approaches to explain the origin of life is mockery of the principle of scientific because the theory of evolution arose from facts. The second century scholars agree that this theory, of course, as amended, adequately describes the history of life, while Creationism requires faith without saying, rather, contrary to the evidence. The author offers this article as an attempt to understand the possible results of mass propaganda unscientific religious beliefs in school education.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Uncontrolled Keywords: Космологія, доказ від незнання, релігія, освіта, інкорпорація. (Сosmology, argument from ignorance, religion, education, incorporation)
Subjects: by fields of science > Education
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 30 Jul 2015 12:02
Last Modified: 30 Jul 2015 12:02
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3900

Actions (login required)

View Item View Item