Долід, В. (V. Dolid) (2015) Релігійний компонент у світській освіті: історико-філософська рефлексія проблеми (The Religious Component in Secular Education: Historical-Philosophical Reflection of Problem). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.17). pp. 134-138.
Preview |
PDF
- Published Version
Download (275kB) | Preview |
Анотація
У статті реконструйовано ключові космологічні погляди Птолемея, Ньютона, Лапласа, Гюйгенса та Галілея.
Виявлено ступінь впливу теологічних уявлень на становлення їхніх наукових поглядів. Піддано критиці такий тип
філософського аргументу, як «доказ від незнання». Висвітлено епістемологічні аспекти конфлікту науки та релігії. Здійснено аналіз можливих наслідків інкорпорації релігійного компоненту в освітній простір нашої держави.
(One of the essential characteristics of the person is the desire to understand the world in which we live. Humanity
has always interested in the formation of the universe and its structure, origin of galaxies, stars and planets. Philosophers and scientists have offered their own explanations of the mysteries of the world, and very often they are fundamentally different, and sometimes diametrically opposed. Analysis of the most famous works of thinkers can provide a common trend they turned to the field of spirituality-existential mental sphere of man, his faith, images and hypothetical ideas faced with an unusual, mysterious phenomenon and not finding it a rational explanation.
It seemed all change in the twentieth century. However, many religious organizations try to influence on education policy to replace teaching the theory of evolution theory of intelligent design. Today, attempts to question the scientific knowledge, delete education «materialistic view of the world», substitute the knowledge accumulated by science, religious faith. The idea of teaching
creationism and evolution as a synthetic equivalent approaches to explain the origin of life is mockery of the principle of scientific because the theory of evolution arose from facts. The second century scholars agree that this theory, of course, as amended, adequately
describes the history of life, while Creationism requires faith without saying, rather, contrary to the evidence.
The author offers this article as an attempt to understand the possible results of mass propaganda unscientific religious beliefs in school education.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Космологія, доказ від незнання, релігія, освіта, інкорпорація. (Сosmology, argument from ignorance, religion, education, incorporation) |
Теми: | За напрямами > Освіта |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 30 Лип 2015 12:02 |
Остання зміна: | 30 Лип 2015 12:02 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3900 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |