Конвергенція топосу спокусливості у творах сучасної світової літератури

Штейнбук, Ф. (F. Shteynbuk) (2015) Конвергенція топосу спокусливості у творах сучасної світової літератури. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.54). pp. 237-240.

[thumbnail of 92.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (298kB) | Preview

Анотація

У статті на прикладі текстів сучасної світової літератури та в оперті на тілесно-міметичний метод аналізу
художніх творів в поєднанні з топологічною рефлексію розглянуто проблематику конвергенції топосу спокусливості у відмінних культурних сферах і зроблено висновок про те, що корелят спокуси надається на інтерпретацію у категоріях реторсії. Внаслідок цього, по-перше, такі класичні чинники спокуси, як «жіноче» та «фетиш», набувають модернізованого чи, точніше, трансгресивного штибу і, по-друге, ця своєрідна «трансгресія спокуси» становить очевидну основу не тільки для міжстатевої, а й для міжкультурної комунікації.
(The problematics of temptation hasn’t been investigated by the scientists until recently. That’s why the aim of the article is to suggest one of the possible variants of exegesis of temptation correlate in the so-called anthropological turn context, using corporal-mimetic method for belles-letters analysis and combining the basis of this method with topological reflection.
This variant will be suggested on the examples of the following books: F. Beigbeder «The Romantic Egoist», J. Wiśniewski «Lover», Y. Izdrik «Such», W. Kuczok «Muck», H. Murakami «1Q84», M. Pavić «Second Body», O. Pamuk «The Museum of Innocence», V. Pelevin «Т», S. Povalyayeva «Instead of Blood», S. Rushdie «The Enchantress of Florence», N. Sniadanko «Collection of Passion, or Adventures of the Young Ukrainian Girl» and M. Houellebecq «The Possibility of an Island».
It turned out that peculiar to temptation correlate aleatory, combined with retortion strategy, not only causes the recomprehension of the correlation character between the reality and discourse, but also gives the opportunity to re-interpret the content of the temptation topos in a paradoxical way.
According to this the chosen for analysis works of art are divided into several types. In the first type (novels by W. Kuczok and M. Pavić) the strategy of temptation is motivated by anatomy, in the second (novels by S. Povalyayeva, Y. Izdrik, M. Houellebecq, V. Pelevin and H. Murakami) it’s the opposition to biological determination, in the third type (books by F.
Beigbeder, S. Rushdie, J. Wiśniewski, N. Sniadanko і O. Pamuk) it is a try to combine the previous two types into the symbiosis.
Besides, the interpretation of the temptation correlate in the categories of retortion brought to the conclusion, firstly, that such classical temptation factors as «female» and «fetish» get modernized or even transgressive character. Secondly, the
«temptation transgression» is the basis not only for intersexual, but for intercultural communication.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Kонвергенція, тілесно-міметичний метод аналізу художніх творів, топологічна рефлексія, топос спокусливості, реторсія (Convergence, corporal-mimetic method for belles-letters analysis, topological reflection, topos of temptation, retortion)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 06 Лют 2016 15:35
Остання зміна: 06 Лют 2016 15:35
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4228

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент