Digital Repository of Ostroh Academy

Актуалізація гендерно-культурної диференціації глянцевих видань (Glossy magazines: actualization of gender and cultural differentiation)

Соболєва, О. (O. Sobolieva) (2015) Актуалізація гендерно-культурної диференціації глянцевих видань (Glossy magazines: actualization of gender and cultural differentiation). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.59). pp. 193-196.

[img] PDF - Published Version
Download (334kB)

Abstract

Серед друкованих інформаційно-розважальних ЗМІ найбільшою популярністю користуються у сучасному світі видання для жінок. Саме з появою міжнародних глянцевих видань в історії існування жіночого журналу відкрились нові перспективи та підходи до вивчення мовлення ЗМІ. У статті рзглядається актуалізація гендерно-культурної дифференціації глянцевих видань, яка вибудовується на основі певних стереотипів, норм асоціювання та соціальних ролей. Глянцеві видання набувають статусу особливого когнітивно-комунікативного феномену з фемінним акцентом. (Among the print entertainment media the women magazines are the most popular in the modern world. It is the integral part of today’s society as a part of mass media communication they have a power to influence the perception and opinion of mass audience. It is with the apparition of international editions in the history that are opening the new perspectives and approaches to the media language analysis. Woman, her life and problems started to be reflected in the papers and periodicals at the turn of the 17th and 18th century with the arrival of the first woman’s magazine. The success of magazines is to some extent influenced by today’s life style, which demands to live fast. An average reader looks for «escape reading» together with the availability and affordability, which magazines offer. Woman’s magazine as a composition of unrelated parts (articles, photographs) is than referred to as heterogeneous. The article deals with the actualization of gender-cultural differentiation of glossy magazine, which is based on the definite stereotypes, norms of association and social roles. Such peculiarity is the distinctive style forming feature of modern magazine and the glossy editions become the particular cognitive-communicative phenomenon with the feminine accent.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Київський Національний Університет імені Тараса Шевченка
Uncontrolled Keywords: Когнітивний феномен, феміністична лінгвістика, концепт, андроцентричність (Сognitive phenomenon, feministic linguistic, concept, androcentrism)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 12 Jul 2016 09:16
Last Modified: 12 Jul 2016 09:16
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4800

Actions (login required)

View Item View Item