Digital Repository of Ostroh Academy

Універсальний метод учителя-незнайка, або емансипація через навчання (The universal method of ignorant schoolmaster, or emacipation through education)

Шевчук, Д. (D. Shevchuk) (2013) Універсальний метод учителя-незнайка, або емансипація через навчання (The universal method of ignorant schoolmaster, or emacipation through education). Філософія освіти (2(13)). pp. 159-165. ISSN 2309-1606

[img] PDF - Published Version
Download (576kB)

Abstract

У рецензії розглянуто та проаналізовано основні ідеї, що представлені в праці Жака Рансьєра «Учитель-незнайко». Зокрема, зосереджено увагу на суті універсального методу навчання, що виводиться із педагогіки Жозефа Жакото. Цей метод протиставляється безперервним поясненням, що доволі часто можемо зустріти на уроках чи семінарах. Пояснення, твердить Рансьєр, закладає регресію, що виявляється нескінченним нагромадженням аргументів. Зупинити це може лише пояснювач, визнавши, що пояснень достатньо. Метод Жакото мав важливі антропологічні наслідки. Він грунтується на розумінні людини як волі, якій підкоряється розум. При цьому немає розуму вищого чи нижчого. Крім того, універсальний метод має соціальні та політичні наслідки. Жак Рансьєр презентує універсальний метод як засіб реалізіації емансипативного проекту, який має привести до розкріпачення розуму (The review is dedicated to analysis of the main ideas in Jacques Rancière’s book «The ignorant schoolmaster». Author pays attention to the essence of universal method of teaching that can be find in Joseph Jacotot’s pedagogical theory. This method is opposed to explanations that quite often can be found on the lessons and semianars. As Rancière states, the explanations provide regression manifested endless accumulation of arguments. To stop this can only explanator by recognizing that explanation enough. Jacotot’s method had important anthropological implications. It is based on an understanding of human as will, which complies with the mind. There are no higher or lower minds. In addition, universal method has social and political implications. Jacques Rancière presents a universal method as a mean for realization of emancipative project, which should lead to the emancipation of the mind)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет "Острозька академія" (The National University of Ostroh Aсademy)
Uncontrolled Keywords: універсальний метод, Жозеф Жакото, пояснення, політична філософія, філософія освіти, емансипація, розум (universal method, Joseph Jacotot, explanation, political philosophy, philosophy of education, emancipation, mind)
Subjects: by fields of science > Education
by fields of science > Philosophy
by fields of science > Politics
Divisions: The College of Humanities
Depositing User: Пров. б-р Наталя Денисенко
Date Deposited: 17 Jan 2017 14:44
Last Modified: 17 Jan 2017 14:44
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5249

Actions (login required)

View Item View Item