Педагогічні умови виховання мовної особистості учнів середньої школи засобами української

Пентилюк, М. І. (M. Pentylyuk) (2015) Педагогічні умови виховання мовної особистості учнів середньої школи засобами української. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 154-160.

[thumbnail of 37.pdf] PDF - Published Version
Download (279kB)

Анотація

Стаття присвячена проблемі виховання мовної особистості учнів середньої школи. Визначено основні педагогічні умови, виконання яких забезпечить повноцінний особистісний розвиток учнів у процесі засвоєння української мови та літератури.
У статті аргументовано такі умови, як особистісно орієнтований підхід до навчання; органічне поєднання знань, умінь і навичок; стимулювання в учнів мотивів до саморозвитку і створення сприятливої психологічної атмосфери для міжособистісного спілкування.
(The article focuses on the problem of language personality education of secondary school pupils. The
basic pedagogical conditions, the implementation of which will ensure the full development of pupils’ personality
in the study of the Ukrainian language and literature, are defined. Justifying the essence of the phenomenon
and pedagogical conditions, the author relies on government documents on language education
and studies of contemporary researchers.
Such pedagogical conditions as personally oriented approach to learning, an organic combination of
knowledge and skills, encouraging pupils in the motives for self-development and the creation of a favorable
atmosphere for interpersonal communication are argued in the article. Personal approach to the education
of language person of pupils is based on the development of such qualities that have contributed to the
spiritual, moral and ethical development, bringing them to the vital and valuable forms of activity and the
possibility to realize oneself as a creative person.
The organic combination of knowledge and skills on the studied disciplines will ensure the development
of harmonious personality with high cultural and intellectual level. Encouraging pupils to self-motivation, self-improvement and self-education will contribute to the development of their spiritual qualities and values.
Creation of a favorable atmosphere for interpersonal pedagogical communication, overcoming the
psychological barriers that often arise in the communication process, play an important role in language
personality education of the pupils.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Мовна особистість, педагогічні умови виховання, мовленнєвий розвиток учнів, мовна і літературна освіта (Language personality, pedagogical conditions of education, language development of pupils, language and literary education)
Теми: За напрямами > Освіта > Педагогіка
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 21 Бер 2017 14:16
Остання зміна: 21 Бер 2017 14:19
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5556

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент