Дискурсивно-текстоцентричний підхід до навчання української мови за професійним спрямуванням студентів-математиків

Златів, Л. М. (L. Zlativ) (2015) Дискурсивно-текстоцентричний підхід до навчання української мови за професійним спрямуванням студентів-математиків. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 177-184.

[thumbnail of 42.pdf] PDF - Published Version
Download (283kB)

Анотація

У статті проаналізовано дискурсивно-текстоцентричний підхід до навчання української мови за професійним спрямуванням студентів-нефілологів як один із найбільш пріоритетних у сучасній лінгводидактиці вищої школи. Під кутом зору вишівської методики навчання мови розглянуто поняття «текст» і «дискурс» та їх співвідношення, категорію «професійний дискурс», визначено функції
тексту і дискурсу щодо розвитку мовної особистості фахівців напрямків діяльності «Математика», «Інформатика», вимоги до навчальних професійно зорієнтованих текстів, критерії відбору їх.
Наведено фрагменти навчальних текстів-дискурсів і завдання до них, а також приклади завдань
на створення професійних дискурсів, максимально наближених до умов майбутнього професійного
спілкування студентів-математиків.
(The discourse-text centric approach to teaching Ukrainian language for professional purposes of students-non philologists is analyzed in the article as one of the most prior in the contemporary higher education
lingual didactics. The notions «text» and «discourse» and their correlation are considered from the
point of view of higher education methodology, the category «professional discourse» is defined as discursive activity of language personality in professional communication situations.
The following functions of text and discourse as to language personality of students-non philologists development as function of semantic perception development of professional text: understanding of listened or read verbal unit; function of oral speech development (forming of speech skills on the basis of professional text); function of students’ knowledge about profession replenishment; function of practicing.
The main demands as to educational professionally oriented texts for developing language personality
of specialists of «Mathematics», «Information technologies» specialties and criteria of their selection:
conceptive, didactical, sensitive, cognitive are presented in the article; considering the needs of specialty (Mathematics, Information Technologies), considering specifics of language environment which students are in, considering professional value of the texts and level of their professional terminology saturation, selecting the most used and frequent terms in the speech of Mathematics and Information Technologies teacher.
The fragments of educational professionally oriented texts-discourses (of informative-ascertaining type)
are demonstrated and the tasks for them which demonstrate discourse centric approach to professional speech teaching of students of «Mathematics» specialty are formed. The examples of tasks for creating professional
discourses which are the most approximate to the conditions of future professional communication
of «Mathematics» specialty students are also demonstrated.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Дискурсивно-текстоцентричний підхід, текст, дискурс, професійний дискурс, професійна діяльність, навчальний текст (Discourse-text centric approach, text, discourse, professional discourse, professional activity, educational text)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 23 Бер 2017 07:24
Остання зміна: 23 Бер 2017 07:24
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5561

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент