Особливості вербалізації емоційно-забарвленої лексики в англомовному парентальному дискурсі (The Peculiarities of Verbalization of Emotionally Marked Lexemes in the English Parental discourse)

Бровкіна, О. (O. Brovkina) and Міщенко, А. (A. Mishchenko) (2016) Особливості вербалізації емоційно-забарвленої лексики в англомовному парентальному дискурсі (The Peculiarities of Verbalization of Emotionally Marked Lexemes in the English Parental discourse). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». (Вип.61). pp. 25-27.

[thumbnail of 12.pdf] PDF - Published Version
Download (328kB)

Анотація

У статті йдеться про емоційно-забарвлену лексику у сучасному англомовному парентальному дискурсі та осо-
бливості її вербалізації залежно від конфігурації ролей мовців.
(The integration of humanities and social sciences and the expanding of the interests’ sphere of the linguistic studies reorients some modern linguistic studies towards the discourse analysis and confirms the urgent need to explore the means of verbalization of emotionally marked lexemes in the modern English parental discourse. The English parental discourse presents a communication of interlocutors connected by family ties; its main features are the absence of the official regulation, consecution of the communicative moves’ transmission, dependence on the gender, age and status-role configuration. The
emotionally marked lexemes in the English parental discourse are verbalized according to the addresser-addressee configuration of the speakers’ roles «PARENTS–CHILDREN» and «GUARDIAN–WARD». The emotionally marked lexemes, which are used to describe feelings and to render the emotional shades in the evaluation of things, people and deeds, are called expressives.
The expressives in the addresser-addressee configuration of the speakers’ roles «GUARDIAN–WARD» are verbalized
mostly by the vulgarisms, abusive vocabulary, colloquialisms, synonymic variants of the vocabulary of common use in the negative meaning. The expressives in the addresser-addressee configuration of the speakers’ roles «PARENTS–CHILDREN» are verbalized mostly by the diminutives and the method on words’ making with the help of diminutive suffixes.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Парентальний дискурс, емоційно-забарвлена лексика, конфігурація ролей мовців, вербалізація (Parental discourse, emotionally marked lexemes, the addresser-addressee configuration of the speakers’ roles, verbalization)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 24 Кві 2017 08:41
Остання зміна: 24 Кві 2017 09:11
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5641

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент