Digital Repository of Ostroh Academy

Олімпійська символіка: візуальні засоби впливу (Olympic symbology: the impact of visual elements)

Білюк, І. Л. (I. Biliuk) (2017) Олімпійська символіка: візуальні засоби впливу (Olympic symbology: the impact of visual elements). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.67). pp. 45-50. ISSN 2519-2558

[img] PDF - Published Version
Download (1MB)

Abstract

Стаття присвячена дослідженню візуальних елементів передачі інформації, що вживаються з метою реклами Олімпійських ігор. Наводяться приклади логотипів Олімпіад (2000–2020 рр.), створених з метою популяризації іміджу спортивних змагань у сучасному комунікативному просторі, а також для привернення уваги цільової аудиторії та акцентування важливої інформації. Вивчений експліцитний і імпліцитний зв’язок між вербальними і візуальними елементами. Проаналізовано доцільність використання візуальних елементів, що характеризують об’єкт рекламування. (The article is devoted to the study of Olympic symbology and its elements. The research is focused on the analysis of Olympic logotypes mainly visual elements which are used for effective positioning of the international cultural events. Examples of the most common visual elements used in the promotion of the Olympics are suggested. The article focuses on the peculiarities of visual identity elements of the hosting city/country on the logo of the Olympics. Thorough attention is paid to the expressive potential of the color. Semantic features of the use of color are clarifi ed. The correlation of image and corresponding verbal element if there is any (slogan or title) in advertising of the Olympics is analyzed. Thus, in combination with verbal units visual means facilitate the implementation of more effective infl uence on the recipient. The article lends support to the idea that the use of culturally signifi cant symbols on logos affects the formation of the Olympics image, therefore, makes the recipient observe the event attentively. The fi ndings of the research show that Olympic logos (2000‒2020) contain a number of verbal and visual elements: the name of the city and the year of the sporting event, a symbol of national identity or the iconic sights of the city and the image of the Olympic rings. The conclusions made can be used to enhance theoretical ideas of symbolic linguistic theory.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Житомирський державний університет ім. І. Франка (Zhytomyr State University named after. I. Franko)
Uncontrolled Keywords: Логотип, вербальний елемент, візуальний елемент (Logotype, verbal elements, visual elements)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Ірина Погончук
Date Deposited: 17 Dec 2018 15:28
Last Modified: 17 Dec 2018 15:28
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7412

Actions (login required)

View Item View Item