Динаміка утворення концептуальних домінант візуальної культури постсучасності (Dynamics of formation of conceptual dominants of visual culture of the post-present)

Пушонкова, О. (O. Pushonkova) (2018) Динаміка утворення концептуальних домінант візуальної культури постсучасності (Dynamics of formation of conceptual dominants of visual culture of the post-present). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» : науковий журнал (№21). pp. 61-68.

[thumbnail of 12.pdf] PDF - Published Version
Download (351kB)

Анотація

Візуальні дослідження Постсучасності, які останнім часом все більше актуалізуються у міждисциплінарних контекстах, потребують осмислення та систематизації. Історико-хронологічний підхід доповнюється
проблемним, що дає можливість спостерігати наступні тенденції у формуванні концептуальних домінант
візуальної культури ХХ ст.: рух від втрати достовірності світу – до онтології «всебачення» та «всеприсутності»; рух від поверхневої динаміки візуального – до глибин палімпсесту; рух від десакралізованого світу повсякденності – до сакралізації присутності; рух від когнітивної перспективи до афективної. Стає можливим
окреслення меж новітньої методології візуальних досліджень.
(In the era of Post-Present visual studies are included in a wide range of philosophical, cultural-anthropological, art-study and psychological problems. Interdisciplinarity has always been their feature, but the conditions of modern polimethodology in the fi eld of visual research are changing: theories do not absorb each other, we observe their simultaneous coexistence in the modern fi eld of culture, and a certain «solidarity» in solving common problems.
The logic of formation of conceptual dominants of visual culture in the XX – beginning of XXI century moves from
awareness of the role of visual perception in culture to determining the modes of vision on different ideological platforms, focusing on the infl uence of media agents on perception and possibilities of direct comprehension of the world.
There is a transition from the optical subjectivism of concepts of art studies to the theories of «affection» and «dynamic complex», which are bordered by cultural-anthropological studies.
Spatial-temporal (palimpsest) model of the visual is formed in the XX century – beginning of the XXI century as a result of a change in the type of textuality that acquires transmedial features based on different types and means of communication. The logic of formation of conceptual dominants of visual culture of Post-Present is an expression of the following trends:
The fi rst trend – movement from the loss of credibility of the world to the new ontology of «omnivision» and «omnipresence». The second trend – movement from the surface dynamics to the depths of palimpsest. The third trend – movement from the desacralized world of everyday life to sacralization of presence. The fourth trend – movement from a cognitive perspective to an affective.
Only in a holistic vision of the transformation of visual forms we can determine the type of visual-harmonic integrity, which allows us to preserve the cultural and environmental adequacy of the vision, taking into account the historical role of numerous media agents in formation of the sensual culture.
Forming of borders of modern methodology of visual studies becomes possible.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: візуальна культура, візуальні дослідження, режими бачення, палімпсест, філософія медіа, трансмедійність (visual culture, visual studies, modes of vision, palimpsest, media philosophy, transmedia)
Теми: За напрямами > Філософія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 09 Січ 2019 20:32
Остання зміна: 09 Січ 2019 20:32
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7454

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент