Digital Repository of Ostroh Academy

Типологические характеристики факторов коммуникативной ситуации в информационных газетных текстах (Typological characteristics of communicative situation factors in informational newspaper texts)

Козловская, Анна (Ganna Kozlovska) (2018) Типологические характеристики факторов коммуникативной ситуации в информационных газетных текстах (Typological characteristics of communicative situation factors in informational newspaper texts). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія» (2(70)). pp. 90-92. ISSN 2519-2558

[img] PDF - Published Version
Download (357kB)

Abstract

В статье исследуются типологические характеристики факторов коммуникативной ситуации в информационных газетных текстах, а именно в газетных сообщениях о погоде. Автор-отправитель, адресат, канал передачи информации, коммуникативная установка рассматриваются в качестве факторов коммуникативной ситуации. Особое внимание уделяется значению понятий «пресуппозиция», «импликация», «тезаурус», которые неизменно связаны с факторами «автор» и «адресат». Фактор газетного сообщения о погоде рассматривается как прагматическая ситуация, к специфическим особенностям которой относятся жанровые характеристики, своеобразие графемного оформления и использование паралингвистических средств, краткость как параметр объёма, композиционно-смысловую организацию как упорядоченность информационных блоков сообщения. На основе проведенного исследования автором предлагается выделить две группы характеристик для каждого фактора коммуникативной ситуации. (The article deals with typological characteristics of communicative situation factors in informational newspaper texts, namely in weather forecast reports. An author, an addressee, a channel of transmitting information and a communicative purpose are considered to be communicative situation factors. Such notions as ‘presupposition’, ‘thesaurus’, ‘implication’ being fi rmly connected with basic factors ‘author’ and ‘addressee’ are also examined in the article. Factor of newspaper weather forecast report is represented as the pragmatic situation which has such specifi c peculiarities as genre characteristics, the originality of grapheme design and the use of paralinguistic means, conciseness as its capacity parameter, composition and implication structure as the right order of text information blocks. Each factor of communication situation in newspaper weather forecast report has two groups of characteristics: common – relevant to any type of texts and specifi c – for the texts mentioned above. Such factor as ‘author’ is a starting point for pragmalinguistic research of weather forecast report due to its objective existence and its leading role in the process of text production. Factors ‘addressee’ and ‘channel for transmitting information’ have the infl uence on the text production process, because only the author, taking into account their objective existence in extralinguistic reality, gives them the status of text production factors. Thefactor‘author’ isthestartingpointforthefactor ‘pragmaticpurpose’. Author’s communicative intention is actualized on the level of the whole text as well as in compositional blocks of the text.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Навчально-науковий інститут бізнес-технологій «УАБС» СумДУ (“Ukrainian Academy of Banking” of Sumy State University)
Uncontrolled Keywords: факторы коммуникативной ситуации, информационный газетный текст, газетное сообщение о погоде (communicative situation factors, informational newspaper text, newspaper weather forecast report)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 18 Jun 2019 08:45
Last Modified: 18 Jun 2019 08:45
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7707

Actions (login required)

View Item View Item