Труднощі аудіювання у студентів факультету фізичного виховання (на матеріалі англомовних новин телеканалу „Euronews”) (Difficulties in listening in students of the physical training faculty (on the materials of the tv channel “Euronews”)

Корж, Олена (Olena Korzh) (2018) Труднощі аудіювання у студентів факультету фізичного виховання (на матеріалі англомовних новин телеканалу „Euronews”) (Difficulties in listening in students of the physical training faculty (on the materials of the tv channel “Euronews”). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія» (2(70)). pp. 97-99. ISSN 2519-2558

[thumbnail of 28.pdf] PDF - Published Version
Download (358kB)

Анотація

У статті окреслено коло дослідників, які займаються вивченням проблеми проведення аудіювання у ВНЗ. Визначено тлумачення терміна „аудіювання”. Наголошено на тому, що в межах комунікативного підходу такий вид роботи зі студентами є особливо ефективним та пріоритетним. Звернено увагу й на те, що телевізійні новини каналу „Euronews” є хорошим навчальним матеріалом для проведення аудіювання у вищих навчальних закладах. Підкреслено, що для студентів факультету фізичного виховання обрано спортивні новини, що допоможуть у формуванні іншомовної та професійної компетентності. Виконано спостереження за роботою студентів на занятті. Описано результати дослідження за рівнем складності щодо сприйняття слухачами самостійних частин англійської мови під час аудіювання. Зауважено, що перегляд телевізійних новин на заняттях сприяє формуванню навиків англомовного аудіювання, професійної та іншомовної компетентності.
(The article outlines a circle of scientists who are studying the issue of listening conducting in higher educational institutions. The scientifi c-methodological interpretation of the term “listening” has been determined. Great attention was paid to the communicative approach,
which is a highly affective and prioritized way in listening training. It has been emphasized that the news of TV channel “Euronews” is an excellent resource of materials for full-time listening class as well as for a part of the lesson at higher education institutions. It is stressed
that visualization of the text in the form of television messages positively affects the perception of English by Ukrainian students. Sports news was used as a material for listening to the students of the faculty of physical training. Lexis that caused diffi culties in the process of
listening was divided into several groups and analyzed. The results of the study have been also described depending on the level of diffi culty of various language units perception. It has been noted that during watching the proposed English videos, the most diffi cult part of
the speech for perception was a noun, and the simplest ones were pronouns and adverbs. The author supposes that the usage of TV channel “Euronews” materials contributes the formation of a prediction skill for further information, which, in turn, eases the process of English speech perception, especially if there is a new, unfamiliar lexis for listeners. Thus, TV channel news contributes not only to the formation of English-language listening skills but to formation of professional and multilingual competencies as well.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: професійно спрямоване аудіювання, професійна компетентність, іншомовна компетентність, комунікативний підхід, комунікативна компетентність (professionally oriented listening, professional competence, foreign language competence, communicative approach, communicative competence)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 18 Чер 2019 13:00
Остання зміна: 18 Чер 2019 13:00
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7709

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент