Digital Repository of Ostroh Academy

Вербалізація концепту «небо» в поетичній творчості Л. Венглінського (Verbalization of the concept of «sky» in lev venhlinskii’s poetry)

Совтис, Наталія (Nataliia Sovtys) (2018) Вербалізація концепту «небо» в поетичній творчості Л. Венглінського (Verbalization of the concept of «sky» in lev venhlinskii’s poetry). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія» (2(70)). pp. 201-203. ISSN 2519-2558

[img] PDF - Published Version
Download (375kB)

Abstract

У статті розглянуто особливості вербалізації концепту «небо» у творах поета українсько-польського помежів’я – Лева Венглінського. У символіці концепту «небо» і його світла, джерелом якого є сонце, зірки, місяць, спостерігаємо тісне переплетення народних мотивів і авторської мовотворчості. Небові пейзажі Л. Венглінського багатогранно репрезентують його як художника українського слова, яке пізнав з дитячих років разом з українськими традиціями й звичаями. У польськомовних творах концепти простору надають історичної та художньої конкретики, апелюють до історичної пам’яті. (The article analyses peculiarities of verbalization of the concept of «sky» in the bilingual poetry of the Ukrainian-Polish frontier writer of the second half of the nineteenth century Lev Venhlinskii. The concept of «sky» is one of the most important in the person’s outlook as it plays a signifi cant role in the system of views and values that determine the general perception and understanding of the world and the place of human being in it. The importance of the concept of «sky» in the poet’s works is determined by the scope of its semantic implementations among which are generally accepted interpretation and author’s vision. We can observe that the folk motifs and author’s language are inextricably interwoven in the symbolism of the concept of «sky» and its light, the source of which are the sun, moon and stars. L. Venhlinskii’s sky landscapes prove that he is the master of the Ukrainian word, which he learned in childhood along with Ukrainian traditions and customs. Sky landscape descriptions refl ect the author’s mood, regrets about younger years, show love for his «small motherland» Ukraine, which corresponds to the refl exive structures of the double national identity of the frontier writers. In Lev Venhlinskii’s Polish literary works the concepts of space provide historical and artistic specifi cs and appeal to historical memory. Descriptions of nature, sunrise and sunset acquire defi nitions with connotations of the philosophical assessment of human existence, refl ect the poet’s Christian world view. The author succeeded in combining the Christian tradition with the folk beliefs of the two Slavic peoples – Ukrainian and Polish. The picture of the world of the poet’s bilingual works is perceived as multidimensional and multifaceted with the sacred and terrestrial spheres, with universal values and author’s traditions, the most important of which is the love for the native land, its history and God.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Рівненський державний гуманітарний університет (Rivne State University of the Humanities)
Uncontrolled Keywords: концепт «небо», білінгвізм, мовна картина світу, українсько-польське мовне помежів’я (the concept of «sky», bilingualism, language picture of the world, the Ukrainian-Polish language frontier zone)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 04 Jul 2019 13:15
Last Modified: 04 Jul 2019 13:15
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7737

Actions (login required)

View Item View Item