Digital Repository of Ostroh Academy

Kонтраст як засіб вираження когерентності у новітніх німецькомовних драматичних текстах (Contrast as the means of achieving coherence in new german drama)

Шабайкович, Ірина (Iryna Shabaikovych) (2018) Kонтраст як засіб вираження когерентності у новітніх німецькомовних драматичних текстах (Contrast as the means of achieving coherence in new german drama). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія» (4(72)). pp. 61-64. ISSN 2519-2558

[img] PDF - Published Version
Download (495kB)

Abstract

Стаття присвячена практичному аналізу структурно-граматичного, стилістичного, лексико-семантичного та графічного видів контрасту в новітніх німецькомовних драматичних текстах. Лексико-семантичний контраст поділяємо на подальші підвиди, серед яких у проаналізованих текстах найчастіше зустрічаємо сюжетний, образний та семантико-асоціативний підвиди. В статті також коротко окреслено попередні дослідження явища контрасту та його роль у літературі. Аналіз виявив, що в межах кожного драматичного тексту нероздільно пов’язані різні види контрасту. Стаття містить висновки про зв’язок контрасту із когерентністю драматичного тексту. Стаття пропонує перспективи в дослідженні контрасту в новітніх драматичних текстах, зокрема його роль у досягненні ефекту очуження. (This article provides practical analysis of structural, stylistic, semantic and graphic types of contrast in present-day German drama and the role of contrast in achieving text coherence. Semantic contrast is divided in further groups, among which present and most common in analyzed dramas are imagery, plot and semantic associative types. Six texts serve as the factural source of this analysis, all written between 2007 and 2009: «Die goldenen letzten Jahre» by Sibylle Berg, «Schwarzes Tier Traurigkeit» by Anja Hilling, «HEAVEN (zu tristan)» by Fritz Kater (Armin Petras), «Der Goldene Drache» by Roland Schimmelpfennig, «Morgen in Katar» by Theresia Walser and «TEHERAN 1386» by Claudius Lünstedt. It also includes a brief overview of previous researches to definition of contrast, as well as its functions in literature. The article concludes that every drama tends to different contrast types and their combinations; the rhythmic intertwining of contrasted text segments invests in perception of the text by its recipients as coherent. It is also shown, how usage of contrast can create distancing effect (Verfremdungseffekt) in present-day German drama. The paper also outlines the perspectives in the future studies of the contrast in drama.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Львівський національний університет імені Івана Франка (Ivan Franko National University of Lviv)
Uncontrolled Keywords: драматичний текст, когерентність, контраст (german drama, contrast, coherence)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 25 Jul 2019 09:03
Last Modified: 25 Jul 2019 09:03
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7766

Actions (login required)

View Item View Item