Digital Repository of Ostroh Academy

Розвиток критичного мислення у студентів-філологів

Хом'як, І. (I. Khomiak) (2019) Розвиток критичного мислення у студентів-філологів. УМЛШ (1). pp. 2-7.

[img] PDF - Published Version
Download (490kB)

Abstract

У статті порушено проблему розвитку мислення студентів у процесі професійного становлення; проаналізовано мислення як пізнавальну діяльність індивіда; зосереджено увагу на нерозривному зв’язку мислення й мовлення; визначено роль критичного мислення в умовах інформаційного суспільства; запропоновано орієнтовну структуру академічного заняття, призначеного для розвитку критичного мислення студентів; наведено приклади завдань з метою розвитку критичного мислення філологів; вибірково проілюстровано структуру адаптованих до академічного навчання інтерактивних прийомів; вмотивовано роль аргументів, призначених для обґрунтування, підтвердження лінгвістичних та лінгводидактичних явищ, фактів; наведено приклади проблемно-дискусійних питань із блоками доказового матеріалу. (The article raises the problem of developing students' thinking in the process of professional development; the thinking is analyzed as the cognitive activity of the individual, which is characterized by a generalized and mediated reflection of reality; given a list of types of thinking, among which the most relevant for the study were verbal-logical, creative, visual-shaped; the attention is focused on the inextricable connection of thinking with speech, on the basis of which mental actions are made that make it possible for individuals to plan their activities; in the conditions of the information society a special role of critical thinking is defined, which allows a specialist to formulate plausible judgments by hypotheses, solving problem issues with the use of thought operations such as analysis, synthesis, and evaluation; the indicative structure of the academic lesson intended for the development of critical thinking of students is proposed; еxamples of tasks for the development of critical thinking of philologists are given; the structure of adapted to the academic study of interactive techniques: «multi-vote», «teaching I study », «take a position» are illustrated; the role of arguments intended for substantiation, confirmation of linguistic and linguodidactic phenomena, facts is motivated; Examples of problem-discussion questions with blocks of proofs material are given.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет «Острозька академія» (National University ofOstroh Academy)
Uncontrolled Keywords: мислення, розвиток критичного мислення, інтерактивні прийоми навчання, роль аргументів, проблемно-дискусійні питання, блоки доказового матеріалу (thinking, development of critical thinking, interactive learning techniques, role of arguments, problem-discussion questions, the blocks of proofs material)
Subjects: by fields of science > Education > Pedagogics
Divisions: The College of Humanities > The Department of Ukrainian Language
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 30 Jan 2020 13:36
Last Modified: 30 Jan 2020 13:36
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8123

Actions (login required)

View Item View Item