Digital Repository of Ostroh Academy

Psychological assistance in reducing english language anxiety in university students (Психологічне сприяння зниженню мовної тривожності у студентів під час вивчення англійської мови)

Avhustiuk, Mariia (Марія Миколаївна Августюк ) (2021) Psychological assistance in reducing english language anxiety in university students (Психологічне сприяння зниженню мовної тривожності у студентів під час вивчення англійської мови). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал (№12). pp. 26-34. ISSN 2415–7384

[img] PDF - Published Version
Download (497kB)

Abstract

The aim of the paper is to outline some possible ways of psychological assistance in defining and reducing foreign language anxiety in university students. In this context the analysis focuses on a theoretical study of language anxiety in the psychological literature and states its role in learning foreign languages and studying in university in general, highlights and explains some reasons of language anxiety, analyses its peculiarities and effect on the efficacy of learning foreign languages. Moreover, we aim at defining some possible ways of detection, prevention, and reducing foreign language anxiety trying to analyse some existent in psychological literature methods and practical questionnaires. To do this, we divide some practical methods available in the scientific psychological literature into the questionnaires aimed at detecting and preventing language anxiety (“Foreign Language Classroom Anxiety Scale” (FLCAS), “Language Learners’ Anxiety and Motivation”, “The Anxiety Scale”, “Test Anxiety Scale”, “Fear of Negative Evaluation”, etc.) and questionnaires that help reduce language anxiety (“Foreign Language Speaking Anxiety Scale”, “The Self-Regulated Foreign Language Learning Questionnaire”, “SWOT Analysis”, “Self-Regulation Questionnaire”, “Metacognitive Awareness Inventory”, “Promoting Student Metacogniton about Learning”, etc.). We also mention impact of self-regulated learning and importance of playing activities (games) during efficient learning, specify the role of fossilization. Practical implication of the paper is to provide the results of the students of the International Relations Department (N = 153) who voluntarily answered the questions of the adapted and translated into Ukrainian version of the “Foreign Language Classroom Anxiety Scale” (FLCAS). Our findings suggest that significant English language anxiety is experienced by many students. Finally, some implications for the next studies are proposed. (Мета статті – окреслити деякі можливі способи психологічної допомоги у визначенні та зниженні мовної тривожності у студентів під час вивчення іноземної мови (на прикладі англійської мови). У цьому контексті аналіз зосереджено на теоретичному дослідженні мовної тривожності в психологічній літературі та визначено її роль у вивченні іноземних мов та навчанні в університеті загалом, висвітлено та пояснено деякі причини мовної тривожності, проаналізовано її особливості та вплив на ефективність вивчення іноземних мов. Окрім того, ми прагнемо визначити деякі можливі способи виявлення, запобігання та зниження мовної тривожності, аналізуючи наявні у психологічній літературі методи та практичні опитувальники. Для цього ми розподіляємо практичні методи, доступні в науковій психологічній літературі, на опитувальники, спрямовані на виявлення мовної тривожності та запобігання їй (“Foreign Language Classroom Anxiety Scale” (FLCAS), “Language Learners’ Anxiety and Motivation”, “The Anxiety Scale”, “Test Anxiety Scale”, “Fear of Negative Evaluation”, etc.), та опитувальники, що сприяють зниженню мовної тривожності (“Foreign Language Speaking Anxiety Scale”, “The Self-Regulated Foreign Language Learning Questionnaire”, “SWOT Analysis”, “Self-Regulation Questionnaire”, “Metacognitive Awareness Inventory”, “Promoting Student Metacogniton about Learning”, etc.). Ми також розглядаємо вплив саморегульованого навчання та важливість ігрової діяльності під час ефективного навчання, уточнюємо роль фасилізації. Практичне значення статті полягає в наданні результатів студентів кафедри міжнародних відносин (N = 153), які добровільно відповіли на запитання адаптованої та перекладеної українською мовою версії “Foreign Language Classroom Anxiety Scale” (FLCAS). Отримані дані свідчать про те, що багато студентів відчуває значну тривожність під час вивчення англійської мови. Також ми окреслюємо деякі напрямки майбутніх досліджень.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет "Острозька академія" (The National University of Ostroh Academy)
Uncontrolled Keywords: foreign language anxiety, self-regulated learning, university students, questionnaires (мовна тривожність (під час вивчення іноземної мови), саморегульоване навчання, студенти, опитувальники)
Subjects: by fields of science > Psychology
Divisions: The College of International Relationship > The Department of International Relations
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 16 Mar 2021 14:58
Last Modified: 16 Mar 2021 14:58
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8442

Actions (login required)

View Item View Item